لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: روسیه با منع صدور غلات اوکراین از غذا به مثابۀ اسلحه کار می‌گیرد


هم اکنون حدود نه میلیون تن غلات در انبارهای اوکراین آمادۀ صادر شدن به بازارهای جهانی است، اما روسیه مانع صدور آن می‌شود
هم اکنون حدود نه میلیون تن غلات در انبارهای اوکراین آمادۀ صادر شدن به بازارهای جهانی است، اما روسیه مانع صدور آن می‌شود

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، گفته است که روسیه با جلوگیری از صادر شدن غله‌جات اوکراین به بیرون از آن کشور، از مواد غذایی به مثابۀ اسلحه کار می‌گیرد.

روسیه روز شنبه توافق صدور غله‌جات از اوکراین را از طریق بحیرۀ سیاه که با وساطت ملل متحد حاصل شده بود، به حالت تعلیق در آورد. مسکو گفته است که این اقدام در واکنش به حملۀ ۱۶ طیاره‌ بی‌سرنشین اوکراین بر کشتی‌های روسیه در بندر سیواستوپول بحیرۀ سیاه اتخاذ شده است.

روسیه گفته است که این حمله را اوکراین انجام داده و کارشناسان بریتانیایی در سازماندهی آن دست داشته اند، اما کیف و لندن این ادعاهای مقام‌های روسی را رد کرده اند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است: "با تعلیق این توافق، روسیه بار دیگر در جنگی که خود آغازگر آن است، از غذا به مثابۀ اسلحه کار می‌گیرد، اقدامی که با افزایش جهانی نرخ غذا، کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط رامستقیماً متاثر می‌کند و بحران‌های از قبل شدید بشری و عدم مصوونیت غذایی را بیشتر می‌کند."

بلینکن حکومت روسیه را ترغیب کرده است که مشارکت در توافق صادرات غلات اوکراین را از سر گیرد تا اطمینان حاصل شود که مردم نیازمند در سرتاسر جهان از مزایای آن مستفید شوند.

سفیر روسیه در واشنگتن دی‌سی روز یکشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) گفت که اظهارات مقام‌های امریکایی در مورد تصمیم مسکو مبنی بر تعلیق صادرات غله‌جات اوکراین، ادعای "نادرست" است.

اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، در یک پیام تلگرام نوشته است: "واکنش واشنگتن به حملۀ تروریستی بر بندر سیواستوپول واقعاً شنیع است. ما هیچ نشانه‌ای را ندیده ایم که این عمل جسورانۀ رژیم کیف تقبیح شده باشد. تمام نشانه‌ها مبنی بر اینکه متخصصین نظامی بریتانیا در سازماندهی این حملۀ گسترده توسط درون دخیل بوده اند، نادیده گرفته شده است."

پیش از این، جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، لغو قرارداد صدور غلات اوکراین توسط روسیه را "کاملاً شرم‌آور" و "بی‌مفهوم" خواند. او گفت که این اقدام باعث افزایش گرسنگی در جهان می‌شود.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG