لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری امریکا برای توقف جنگ در ایتیوپیا


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، گفته است که همه جناح درگیر جنگ در ایتیوپیا از ادامهٔ خطرات منازعه در آن کشور آکاه اند
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، گفته است که همه جناح درگیر جنگ در ایتیوپیا از ادامهٔ خطرات منازعه در آن کشور آکاه اند

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز چهارشنبه دهم نومبر (۱۹ عقرب) ابراز امیدواری کرد که دپلوماسی ممکن بتواند جنگ خونین در ایتیوپیا را متوقف کند.

اظهارات این مقام ارشد امریکایی در حالی بیان شده است که شورشیان ضد حکومت ابی احمد، صدراعظم ایتیوپیا، در روزهای اخیر پیشروی گسترده به سمت پایتخت آن کشور داشته اند.

آقای بلینکن به خبرنگاران گفت: "باور دارم که همه جناح ها خطر تداوم منازعه را مشاهده می‌کنند."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده این موضوع را در حالی بیان کرد که اولوسگون اوباسانجو، رییس جمهور پیشین نایجریا، و جفری فلتمن، نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای شاخ افریقا، تلاش دارند تا منازعهٔ ایتیوپیا از طریق مذاکره حل و فصل شود.

آقای بلینکن همچنین گفت که با در نظرداشت تعامل اولوسگون اوباسانجو، رییس جمهور پیشین نایجریا، برای حل منازعهٔ ایتیوپیا، ایالات متحده امیدوار است که تلاش های امریکا و سایر شخصیت ها موجب شود تا ایتیوپیا به یک مکان بهتر مبدل شود.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات موجب توقف خشونت در ایتیوپیا شود، آتش بس در آن کشور برقرار شود، به مرور زمان شرایط دسترسی به کمک های بشری مساعد شود و در نهایت مذاکرات برای راه حل دوامدار سیاسی آغاز گردد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که آقای بلینکن روز چهار شنبه از طریق تیلفون با اولوسگون اوباسانجو، رییس جمهور پیشین نایجریا، صحبت کرد و گفت که امریکا از از تلاش های وی منحیث میانجی در منازعهٔ ایتیوپیا، حمایت قوی می کند.

شورشیان تیگری در روز های اخیر به سمت ادیس ابابا، پایتخت ایتیویپا، پیشرفت داشته اند و با سایر گروه های شورشی بر ضد حکومت به رهبری ابی احمد، یکجا شده اند.

ابی احمد، صدراعظم ایتیوپیا که برنده جایزۀ نوبل صلح است، در نومبر سال ۲۰۲۰ قوای تیگری را به حمله بر نظامیان آن کشور متهم کرد و جنگ علیه تیگری‌ها را آغاز کرد.

اما قوای قومی تیگری گفته است که صدراعظم آن کشور پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید، تیگری‌ها را هدف آزار و اذیت قرار داده است.

پس از حملات نظامیان ایتیوپیایی بر تیگری‌ها، رهبران تیگری جنگ چریکی را بر ضد حکومت به رهبری ابی احمد آغاز کردند،‌ زیرا آنان از پست‌های کلیدی حکومت به حایشه رانده شدند.

مردم تیگری از چندین دهه به این‌سو بر سیاست ایتیوپیا تسلط داشت تا اینکه ابی احمد در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید و از آن زمان به این‌سو تیگری‌ها تلاش دارند تا قدرت ابی احمد را از بین ببرند.

XS
SM
MD
LG