لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا در صدد 'تغییر رژیم' در روسیه نیست


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که موقف ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه "به مردم روسیه" مربوط بوده و اظهارات رییس جمهور جو بایدن در مورد تغییر رژیم در مسکو را کم اهمیت جلوه داد.

آقای بلینکن روز یکشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) در یک کنفرانس خبری در بیت‌المقدس گفت که هدف آقای بایدن این بود که "پوتین نمی‌تواند قدرت راه اندازی جنگ را داشته باشد یا بر اوکراین یا جای دیگری تهاجم کند."

جنجال تازه میان روسیه و امریکا زمانی آغاز شد که رییس جمهور جو بایدن روز شنبه در جریان صحبت در وارسا، پایتخت پولند، رهبر روسیه را "قصاب" خطاب کرد و گفت: "به خاطر خدا، این مرد نمی تواند در قدرت بماند."

این اظهارات آقای بایدن پرسش‌هایی را مطرح کرد که آیا ایالات متحده از شکل غیر دموکراتیک "تغییر رژیم" در روسیه حمایت می‌کند.

وزیر خارجۀ امریکا گفت: "چنانچه به تکرار از ما شنیده‌اید، ما استراتیژی تغییر دادن رژیم در روسیه یا جای دیگری را نداریم...در هر صورت، این به مردم کشور مورد بحث مربوط می‌شود. این به روس‌ها مربوط می‌شود."

در همین حال، امانویل مکرون، رییس جمهور روسیه روز یکشنبه از پیامد "تشدد" لفظی واشنگتن با مسکو هشدار داده است.

آقای مکرون به کانال ۳ نشراتی فرانسه گفت که باید با روش‌های دپلوماتیک ابتدا آتش‌بس در اوکراین نافذ شده و سپس نیروهای روسیه به گونۀ کامل آن کشور را ترک کنند.

رییس جمهور فرانسه گفت: "اگر ما می‌خواهیم که اینکار را انجام دهیم، پس نمی‌توانیم که چه در گفتار و چه در عمل، تشدد ایجاد کنیم."

در طول تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری آغاز شد و تا هنوز ادامه دارد، فرانسه مجاری دپلوماتیک را با روسیه باز نگه داشته است. با آنکه شماری از رهبران و مبصرین از این موقف پاریس انتقاد کرده اند، آقای مکرون استدلال کرده است که موجودیت چنین تماس‌های دپلوماتیک برای محدود کردن صدمات جنگ، حیاتی است.

با اینحال، رییس جمهور فرانسه روز یکشنبه ولادیمیر پوتین را متهم کرد که بدون احترام به تمامیت ارضی و مرزبندی‌های کشورها و حق ملت‌ها برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت شان، می‌خواهد که روسیه را به "یک امپراتوری اروپا" مبدل کند.

رییس جمهور فرانسه گفت که روز دوشنبه یا سه شنبه با ولادیمیر پوتین تماس تلیفونی خواهد داشت تا پیشنهاد فرانسه، یونان و ترکیه را در مورد تخلیۀ اوکراینی‌های از شهر ماریوپول به وی پیشکش کند. ماریوپول در محاصرۀ نظامیان روسی قرار دارد.

امانویل مکرون با اشاره به تشدید جنگ و بمباردمان شهر ماریوپول گفت که برنامۀ تخلیۀ این شهر باید سازماندهی شود تا کسانی که می‌خواهند این شهر را ترک کنند. او گفت: "باید اینکار را به سرعت انجام دهیم."

XS
SM
MD
LG