لینک های دسترسی

Breaking News

صف آرایی نظامی روسیه در برابر اوکراین؛ بلینکن به کیف سفر می‌کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده این هفته به اوکراین سفر می‌کند تا از حمایت ایالات متحده از حکومت اوکراین در برابر تهدیدات روسیه اطمینان دهد.

در آغاز این سفر که امروز یک‌شنبه دوم می (۱۲ ثور) آغاز شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، آقای بلینکن به لندن رفته و در آنجا با وزیران خارجۀ کشورهای عضو گروه جی۷ دیدار می‌کند.

قرار است نشست رهبران کشورهای جی۷ – ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان و بریتانیا – در ماه جون سال روان در بریتانیا برگزار شود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفته است که آقای بلینکن در سفر به کیف از "حمایت خلل ناپذیر ایالات متحده برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین در برابر پرخاشگری روسیه" به حکومت اوکراین اطمینان خواهد داد.

پس از رویکار آمدن حکومت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن، آقای بلینکن ارشدترین مقام این حکومت است که به اوکراین سفر می‌کند.

هفتۀ گذشته، روسیه مشق و تمرین گستردۀ نظامی را در نزدیکی مرز اوکراین راه اندازی کرد. هرچند پس از واکنش‌های تند ایالات متحده و شمار دیگر از کشورهای غربی، این تمرینات تا حدی متوقف شد، با اینحال مقام‌های روسی گفته اند که وسایط زرهی نظامیان روسی تا خزان سال روان در ساحه مستقر خواهد بود.

پس از اشغال کریمیه در شرق اوکراین توسط نظامیان روسی، تنش میان کیف و مسکو هر روز بیشتر می‌شود. نظامیان اوکراینی هنوز هم درگیر نبرد با گروه‌های جدایی طلب در شرق آن کشور استند که از سوی روسیه حمایت می‌شوند.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده آمده است که وزیر خارجه بلینکن در سفر به کیف، مقام‌های اوکراینی به شمول رییس جمهور آن کشور را به تداوم پیشبرد اجندای اصلاحی، به ویژه در زمینۀ مبارزه با فساد ترغیب خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG