لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: اعمال ایران به انزوای بیشتر این کشور منتج خواهد شد 


وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز پنجشنبه نهم جون (۱۹ جوزا) در واکنش به حذف کمره‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران گفت که تهران با همچو اقدامات خود را با خطر انزوای بیشتر مواجه می‌سازد.

انتونی بلینکن با نشر بیانیه‌ای گفت که اقدامات ایران احتمال احیای توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تهدید می‌کند.

او افزود که یگانه نتیجهٔ همچو اقدامات "عمیق شدن بیشتر بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی برای ایران خواهد بود".

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی اوایل امروز گفت که حذف ۲۷ کمره که به هدف نظارت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نصب شده بود، مذاکرات برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای با این کشور را "صدمهٔ مهلک" خواهد زد.

ایران گفته است که این کمره‌ها بر اساس حسن نیت نصب شده بود، اما ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی گفته است موجودیت این کمره‌ها از مکلفیت‌های ایران محسوب می‌شود.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده افزود که تهران به عوض رسیدگی به نگرانی‌های اداره‌ٔ بین المللی انرژی اتمی، اقدامی را روی دست گرفت که بیشتر سبب تحریکات هسته‌ای و کاهش بیشتر شفافیت می‌شود، اقداماتی که غیرموثر بوده و تلاش‌ها برای احیا و تطبیق توافقنامهٔ ۲۰۱۵ میلادی را پیچیده خواهد کرد.

این در حالی است که روز گذشته، امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیهٔ مشترک از تهران خواستند تا به نگرانی‌های ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی رسیدگی کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از ماه جنوری سال ۲۰۲۱ به اینسو در تلاش احیای توافقنامهٔ سال ۲۰۱۵ بوده و ایالات متحده برای بیش از یک سال است که به گونهٔ غیر مستقیم در ویانا با ایران مذاکره می‌کند.

اما راب مالی، مذاکره‌کنندهٔ‌ ارشد ایالات متحده چندی پیش به قانونگذاران امریکایی گفت که احتمال دارد این مذاکره ناکام شود، با آنهم او افزود که ادارهٔ رییس جمهور بایدن، هنوز هم از توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران حمایت می‌کند و آماده است در صورت توافق، تعزیرات را رفع کند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، در ماه می سال ۲۰۱۸ به گونهٔ یک جانبه از توافقنامهٔ هسته‌ای بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

XS
SM
MD
LG