لینک های دسترسی

Breaking News

اجساد ۲۴پناهجوی افغان در ترکیه پیدا شد


مقام‌های سفارت افغانستان در ترکیه گفته‌اند که اجساد ۲۴ پناهجوی افغان، به شمول سه کودک، از محل غرق شدن کشتی حامل پناهجویان در جهیل وان ترکیه پیدا شده است.

حبیب احمد خنجانی، سرپرست سفارت افغانستان در انقره روز دوشنبه ۲۰ جولای (۳۰سرطان) به صدای امریکا گفت که تا کنون ۵۸ جسد پیدا شده است و تلاش برای یافتن اجساد بیشتر ادامه دارد.

آقای خنجانی گفت که به قول قایقران که تنها فرد نجات یافته از این سانحه است، بین ۶۰ تا ۷۰ پناهجو سوار این قایق بودند. گزارش شده است که پناهجویان شهروندان افغانستان، ایران و پاکستان بوده اند.

جهیل وان در نزدیکی مرز ترکیه و ایران موقعیت دارد و پناهجویان افغان و ایرانی که قصد سفر به اروپا را دارند، با عبور از این مسیر وارد ترکیه شده و از آنجا به سمت کشورهای اروپایی سفر می‌کنند.

آقای خنجانی گفت که شمار زیاد اجساد به دلیل اینکه مدت زیاد زیر آب مانده اند، قابل شناسایی نیستند. او گفت که بستگان ۱۱قربانی این رویداد به شهر وان رسیده و منتظر شناسایی و دریافت اجساد عزیزان شان اند.

پس از وقوع این رویداد که به تاریخ ۲۷ جون اتفاق افتاد، وزارت خارجۀ افغانستان با نشر پیامی در وبسایت رسمی خود، از بستگان قربانیان خواست تا برای تشخیص هویت قربانیان این سانحه، عکس و دیگر مدارک تثبیت هویت را به وزارت خارجۀ افغانستان یا دفاتر قنسولی افغانستان در ایران و ترکیه بسپارند.

وزارت امور خارجۀ افغانستان همچنین از شهروندان آن کشور خواسته است تا از سفرهای غیرقانونی به ویژه توسط قاچاقبران جداً پرهیز کنند و زندگی شانرا با خطر مواجه نکنند.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های محلی ترکیه، کشتی یاد شده که در تاریکی شب از جهیل وان عبور می‌کرد، در عمق صدمتری این جهیل غرق شده است.

در دسمبر سال گذشته نیز یک کشتی حامل پناهجویان افغان، پاکستانی و بنگله‌دیشی در جهیل وان غرق شد که در آن رویداد هفت پناهجو هلاک شدند و ۶۴ پناهجوی دیگر نجات یافتند.

ترکیه که میزبان بزرگترین جمعیت مهاجر در جهان است، گذرگاه عمدۀ پناهجویان غیرقانونی به کشورهای اروپایی است. همه ساله صدها پناهجو در مسیرهای پرخطر آبی میان ایران و ترکیه و ترکیه و یونان غرق می‌شوند.

XS
SM
MD
LG