لینک های دسترسی

Breaking News

قرضداران شرکت برق افغانستان به سارنوالی جرایم سنگین معرفی می‌شوند


شرکت برشنا برای جمع‌آوری پول صرفیه برق که مشترکین آن را نپرداخته اند، بر اساس راهکار جدید، مشترکینی را که بیش از پنج میلیون افغانی قرضدار اند، به سارنوالی جرایم سنگین معرفی می‌کند.

انجنیر امان‌الله غالب، رئیس عمومی این شرکت روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که پیشنهاد آنان در این خصوص، به کابینه ارائه و تصویب شده است.

او گفت: "مطابق فیصله که از طرف حکومت شده، هر کسی که بیش از پنج میلیون افغانی قرضدار برشنا است، مستقیماً به جرایم سنگین معرفی می‌شود".

همچنان انجنیر غالب، افزود که قرضداران کمتر از پنج میلیون افغانی در دو دوره، لین برق شان قطع خواهد شد و در دورۀ چهارم در صورت نپرداختن پول صرفیه برق، بدون کدام هشداری جریمه و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

بر اساس معلومات برشنا، ده‌ها مقام برحال و پیشین حکومت، شورای ملی، زورمندان و سران پیشین جهادی در فهرست قرضداران این شرکت قرار دارند.

همچنان بر اساس پیشنهاد شرکت برشنا به کابینه، نامزدان کرسی‌های بلند دولتی و ولسی جرگه اگر از برق قرضدار باشند، در صورت نپرداختن از فهرست حذف خواهند شد.

انجنیر غالب گفت: "ما یک مکتوب رسمی هم به کمیسیون انتخابات ارائه کردیم...ما لیست کلان مقروضین را برای شان روان کردیم، که هرکس نزد شما ثبت نام باشد، شما با ما همکاری کنید و برای شان هشدار بدهید که بل برق را تحویل کنند، اگر نکنند، در عرصه کاندیدشدن شان برای شان ممانعت شود".

بر اساس آمار شرکت برشنا، در آخر سال ۱۳۹۶ خورشیدی، افراد حکمی و حقوقی بیش از ۱۴ میلیارد افغانی از بابت صرفیۀ برق قرضدار بودند و اکنون این رقم به بیش از ۹.۵ میلیارد افغانی می‌رسد.

از این رقم، شرکت برشنا بین دو تا دوونیم میلیارد افغانی را جمع‌آوری کرده و یک تا یک‌ونیم میلیارد مربوط منازلی می‌شود که تخریب یا استملاک شده و یا هم مشترکین، به خارج رفته اند.

XS
SM
MD
LG