لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا میزایل‌های کروز دوربرد برای اوکراین می‌فرستد


بریتانیا روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) اعلام کرد که میزایل‌های کروز دوربرد را برای اوکراین فراهم می‌کند تا این کشور بتواند انبارهای تدارکاتی نیروهای روسی را در پشت خط مقدم نبرد هدف قرار بدهد.

اوکراین ماه‌هاست که از کشورهای غربی تقاضای جنگنده‌های مدرن و راکت های دوربرد کرده است، اما حمایت کشورهای غربی تا پیش از این محدود به تسلیحات کوتاه‌برد بود.

بن والس، وزیر دفاع بریتانیا گفت: "روسیه باید بپذیرد که فقط عملکرد این کشور است که باعث ارایه چنین سیستم‌ها به اوکراین شده است." او تاکید کرد که تضمین‌هایی از سوی اوکراین دریافت کرده است که از این میزایل‌ها برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده نخواهد شد.

والس به قانونگذاران بریتانیایی گفت که این میزایل‌ها "اکنون وارد کشور (اوکراین) می‌شوند و یا داخل شده اند" اما در مورد ارقام آن چیزی نگفت.

کرملین پیش از این گفته بود که تامین این میزایل‌ها از سوی بریتانیا، مستلزم "پاسخ مناسب از سوی اردوی ما" خواهد بود.

در سال جاری، بریتانیا و دیگر کشورهای غربی کمک‌های نظامی خود را به اوکراین افزایش داده‌اند و به نظر می رسد کیف، پس از شش ماه که نیروهایش را در حالت دفاعی نگاه داشته بود، اکنون در حال برنامه ریزی برای یک ضد حمله است.

اما ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با یک رسانهٔ بریتانیایی که روز پنجشنبه منتشر شد گفته است که هنوز زمان آن نرسیده است که نیروهای او یک حمله متقابل مورد انتظار را برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترول نیروهای متجاوز روسیه آغاز کنند.

زیلینسکی افزده است: "ما هنوز به زمان بیشتری نیاز داریم."

روسیه حمله زمستانی عظیمی را علیه اوکراین انجام داد اما نتوانست قلمرو قابل‌توجهی را تصرف کند.

بریتانیا دومین تامین‌کننده کمک‌های نظامی به اوکراین است و سال گذشته ۲.۳ میلیارد پوند (۲.۹ میلیارد دالر) به اوکراین کمک نظامی کرده است. اگرچه ارزش نقدی این کمک‌ها در مقابل کمک‌های ایالات متحده بسیار اندک است ولی تسلیحات اهدایی بریتانیا پیشرفته‌تر بوده است.

ارزش مجموعی کمک‌های نظامی امریکا به اوکراین پس از تهاجم نظامی روسیه به ۳۶ میلیارد دالر می‌رسد.

بریتانیا نخستین تسلیحات ضدهوایی و ضدتانک سرشانه‌ای را در ابتدای تهاجم روسیه به اوکراین فرستاد. این کشور در ماه جنوری اعلام کرد که ۱۴ تانک از نوع چلنجر۲ خود را به اوکراین می‌فرستد و در ماه فبروری گفت که آموزش پیلوت‌های اوکراینی را با جت‌های جنگنده ناتو آغاز می‌کند.

بن والس گفت که میزان بسته اهدایی در حال حاضر برای تامین نیاز اوکراین کافی است اما به احتمال ارسال دور دوم میزایل‌ها توسط گروهی از کشورهای اروپایی به رهبری بریتانیا نیز اشاره کرد.

میزایل‌های اهدایی بریتانیا "Storm Shadow" نام دارد و یک میزایل هوا به زمین با برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر است که برای حمله به سنگرهای سخت و زیرساخت‌های کلیدی طراحی شده است.

تاکنون دوربردترین سلاحی که ایالات متحده تعهد تامین آن را به اوکراین کرده، ۱۵۰ کیلومتر بوده و ایالات متحده تمایلی به تامین سیستم میزایل‌های تکتیکی با برد نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر نداشته است، چون نگران بوده که روسیه این موضوع را اقدام برای تشدید تنش تلقی کند.

بریتانیا گفته است که هنگام تصمیم‌گیری برای ارسال سلاح به اوکراین، همواره خطر تحریک یا تشدید تنش را بررسی می‌کند.

XS
SM
MD
LG