لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجم گلوله‌باری مرگبار نیویارک به جرمش اعتراف کرد


پیتون گندرون، جوان ۱۹ سالۀ امریکایی سفیدپوست که به گلوله باری مرگبار ماه می در نیویارک و کشتن ده نفر متهم شده بود، روز دوشنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) به جرمش اعتراف کرد.

در جمع ۲۷ مورد از اتهامات وارده بر گندرون "تروریزم داخلی ناشی از نفرت" نیز شامل است و به این ترتیب، وی نخستین متهم در ایالت نیویارک است که به ارتکاب تروریزم داخلی مجرم شناخته می‌شود. قتل و سایر جرایم ناشی از نفرت نیز شامل اتهامات وارده بر گندرون است.

در جلسۀ محکمه که با حضور بازماندگان برخی از قربانیان برگزار شده بود و ۴۵ دقیقه دوام کرد، وکیل گندرون گفت که موکلش از عمل خود پشیمان است، اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

مقام‌ها گفتند که گندرون در روز حمله برای چندین ساعت در شهر گردش می‌کرد تا هدفی را پیدا کند که در آن بیشترین شمار سیاهپوستان را به گلوله ببندد.

در آن گلوله باری که در داخل یک فروشگاه در محلۀ سیاهپوست نشین شهر بفالو در شمال ایالت نیویارک انجام یافت، ده نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ مقام‌های پولیس، پیتون گندرون پیش از انجام حمله اعلامیه‌ای را در انترنت نشر کرده و نیز جریان گلوله‌باری را در شبکۀ اجتماعی به گونۀ زنده پخش می‌کرد. بر اساس اعلامیۀ گندرون، برتری‌جویی سفیدپوستان انگیزۀ حملۀ وی بر سیاهپوستان بوده است.

گندرون که در زمان حمله ۱۸ سال عمر داشت، در جلسۀ مقدماتی محکمه که در ماه جون برگزار شده بود، اتهامات وارده را نپذیرفت و به گناهش اعتراف نکرد.

تنها به خاطر اتهام تروریزم داخلی، پیتون به حبس ابد بدون بخشش محکوم شده است و در صورت صدور حکم بر همه موارد اتهام، ممکن وی به جزای مرگ محکوم شود.

ایالات متحده همواره شاهد گلوله‌باری‌های مرگبار بوده است و امسال نیز چندین واقعه از چنین حملات به وقوع پیوسته است.

یک هفته پیش، گلوله‌باری در یک فروشگاه زنجیره‌ای والمارت در ایالت ویرجینیا شش کشته برجا گذاشت و چند روز پیش از آن در گلوله باری بر یک کلب شبانۀ همجنس‌گرایان در ایالت کلورادو پنج نفر کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.

درست چند روز پیش از آنکه گندرون ۱۳ نفر را در نیویارک به گلوله ببندد، یک مهاجم مسلح ۱۹ کودک و دو معلم را در یک مکتب ابتداییه در ایالت تکزاس به ضرب گلوله از پا درآورد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG