لینک های دسترسی

Breaking News

پروژۀ برق کاسا افتتاح شد


کاسا - ۱۰۰۰ برق قرغیزستان و تاجیکستان را به پاکستان انتقال می دهد
کاسا - ۱۰۰۰ برق قرغیزستان و تاجیکستان را به پاکستان انتقال می دهد

رهبران افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان امروز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، پروژۀ انتقال برق کاسا – ۱۰۰۰ را افتتاح کردند.

این پروژه به طول ۵۵۰ کیلومتر از شش ولایت و ۲۳ ولسوالی افغانستان عبور کرده و قرار است که پس از بهره برداری بر علاوۀ فراهم آوری ۳۰۰ میگاوات برق، سالانه عاید حدود ۴۵ میلیون دالر را نیز نصیب افغانستان کند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان در مراسم افتتاح این پروژه گفت که سیاست خارجی منطقه‌یی افغانستان نوع همکاری ها میان کشورها را طوری محاسبه کرده است که جایگاه محوری افغانستان را به عنوان پل ارتباط منطقه ارتقا دهد.

آقای عبدالله گفت که این پروژه پیامهای مهم و متفاوتی به جهانیان می فرستد. او گفت "منطقه‌ء ما به رغم این‌که با چالش های متعدد، به خصوص مقابله با تروریزم بین المللی٬ مواجه است، توانائی طرح، تطبیق و موقف گیری سازنده را در برنامه های اقتصادی در سطح منطقه دارا است."

رئیس اجرائیۀ افغانستان در حاشیۀ این رویداد با رئیس جمهور تاجیکستان و صدر اعظم قرغیزستان نیز صحبت کرد، اما به گفتۀ جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه هیچ گونه دیدار و گفتگو میان آقای عبدالله و نواز شریف صدر اعظم پاکستان در حاشیۀ مراسم افتتاح پروژۀ کاسا – ۱۰۰۰ برنامه ریزی نشده بود.

چالش بزرگ فرا راه تطبیق این پروژه وضعیت امنیتی افغانستان است، اما آگاهانی چونتاج محمد اکبر، استاد فاکولتۀ اقتصاد پوهنتون کابل، به این باور اند که مزایای اقتصادی، کشورهای شامل در این پروژه را وا خواهد داشت تا در زمینۀ تطبیق و تامین امنیت پروژۀ کاسا – ۱۰۰۰ افغانستان را یاری رسانند.

با اینحال به گفتۀ آقای اکبر، حکومت افغانستان باید این پروژه را از ولایت‌هایی بگذارند که امنیت نسبتاً خوبتری دارد. او با استقبال از افتتاح این پروژه گفت "برعلاوۀ فراهم آوری برق و سالانه ده ها میلیون دالر درآمد، عبور این پروژه از افغانستان فرصت‌های کاری را برای هزاران جوان بیکار فراهم خواهد کرد."

XS
SM
MD
LG