لینک های دسترسی

Breaking News

جایزۀ نوبل کیمیا به دانشمندان امریکایی و بریتانیایی داده شد


سه پژوهشگر که تحقیقات شان منجر به تولید دواهای جدید و مواد سوخت جدید شده است، به صفت برندگان جایزۀ نوبل کیمیا در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند.

فرانسس آرنولد، پژوهشگر در انستیتیوت تکنالوژی کالیفورنیا، جورج سمیت پژوهشگر پوهنتون میزوری و گریگوری وینتر از پوهنتون کامبریج بریتانیا مشترکاً برندۀ این جایزۀ معتبر جهانی شناخته شدند.

اکادمی علوم سویدن که مسوول اعلام برندگان جوایر نوبل است، گفته است که نصف جایزۀ نقدی که حدود ۱.۰۱ میلیون دالر است به آقای آرنولد تعلق گرفته و متباقی آن میان دو برندۀ دیگر تقسیم خواهد شد.

آقای سمیت روش جدید برای تکامل پروتین‌های جدید را انکشاف داد و آقای وینتر از این روشد برای تولید انتی بادی ها برای مقابله با بیماری ها استفاده کرد.

نخستین دوایی که بر اساس کارکرد آقای وینتر تولید شده بود در سال ۲۰۰۲ برای درمان التهام روماتیزم مفاصل، سوریازس و بیماری های التهابی روده ها استفاده شد.

پیش از این، جایزۀ نوبل فزیک روز سه شنبه (دوم اکتوبر) مشترکاً به سه دانشمند، امریکایی، فرانسه‌ای و کانادایی، اعطا شد و پیشتر از آن دو دانشمند امریکایی و جاپانی، برندۀ جایزۀ نوبل طب اعلام شدند.

برندۀ جایزۀ نوبل صلح روز جمعه (پنجم اکتوبر) اعلام خواهد شد. جایزۀ نوبل ادبیات امسال به کسی اعطا نمی‌شود. رسوایی های سوء رفتار جنسی که در کمیتۀ جایزۀ نوبل رخ داده است، دلیل اعطا نشدن جایزۀ نوبل ادبیات خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG