لینک های دسترسی

Breaking News

کودکی پرمشقت سبب کم‌خوابی در سالمندی می‌شود – پژوهش


کسانیکه در کودکی زندگی پرمشقت و مملو از ناملایمات داشته و از نظر افتاده می‌باشند، بر بنیاد یافته‌های یک پژوهش جدید، در سنین بالا به احتمال زیاد مشکلات خواب می‌داشته باشند.

جنگ و نزاع خانوادگی، طلاق والدین، ابتلای والدین به بیماری‌های روانی یا اعتیاد یا هم معروض بودن خود کودکان به بدرفتاری جنسی، جسمی یا روحی به عنوان گونه‌های ناملایمات زندگی کودکان، در این پژوهش برجسته شده است.

یافته‌های این پژوهش در ژورنال خواب نشر شده است. در این مطالعه بیش از ۲۲ هزار نفر شرکت داشت که اوسط عمر آنان ۴۷ سال بود. حدود ۶۸ درصد شد شرکت کنندگان یک یا بیشتر از انواع مشقت‌ را که در گزارش برجسته شده است، در کودکی تجربه کرده بودند.

دانشمندان پی بردند که به هر پیمانه‌ای که این شرکت کنندگان در کودکی با مشقت معروض بودند، به همان پیمانه بی‌خوابی یا کم‌خوابی داشتند.

کیلی سولیوان، پژوهشگر ارشد این مطالعه در پوهنتون ستیتسبورو در ایالت جورجیای امریکا گفته است که دلیل این کم‌خوابی، تاثیرات "زهرآگین فشار روانی" است که این افراد در کودکی با آن دست و گریبان بوده اند.

داکتر سولیوان به خبرگزاری رویترز گفته است که استرس یا فشار دوامدار و بیش از حد روانی سبب تغییرات بیولوژیک در مغز و پیامدهای ناگوار صحی، آموزشی و سلوکی می‌شود که برخی از این تغییرات در طول عمر با انسان باقی می‌ماند.

از میان اشکال مختلف مشقت که در این پژوهش بررسی شده است، خشونت خانوادگی، بدرفتاری و تجاوز جنسی بر کودکان، بزرگترین عواملی خوانده شده است که در سنین بالا منجر به کم‌خوابی می‌شوند.

زندگی با والدین معتاد به الکول و مخدرات یا هم والدین طلاق شده به درجۀ دوم مشکلی خوانده شده است که در سالمندی منجر به کم‌خوابی می‌شود.

XS
SM
MD
LG