لینک های دسترسی

Breaking News

منابع: کودکان در افغانستان از گرسنگی می‌میرند


به دنبال هشدار‌ها پیرامون تهدید سو تغذی میلیون‌ها کودک، منابع محلی و بین المللی امروز دوم اکتوبر (۱۰ میزان) گفتند که در افغانستان کودکان از گرسنگی می‌میرند.

ملا محمد احمدی، سرپرست ریاست صحت عامهٔ ولایت غور به فرانس‌پرس گفت که در شش هفتهٔ گذشته، حد اقل ۱۷ کودک که به دلیل ابتلا به سو تغذی در شفاخانه بستر شده بودند، جان باختند.

او افزود که حد اقل ۳۰۰ کودک دیگر به دلیل مشکلات ناشی از گرسنگی تحت معالجه قرار دارد و صدها کودک دیگر در بخش‌های مرکزی افغانستان با خطر گرسنگی مواجه اند.

یک سخنگوی صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفت که او شمار واقعات مرگ کودکان در غور را تایید نمی‌تواند، اما افزود که بهای این مشکل را در نهایت کودکان می‌پردازد.

سلام الجنابی علاوه کرد که یونیسف آگاه است که کودکان افغان در پرتگاه گرسنگی قرار دارند.

افغانستان پیش از این نیز با بحران بشری مواجه بود، اما پس از روی کار آمدن طالبان در ماه اگست، این کشور به عمق بحران بشری فرو رفت.

تاثیرات خشکسالی، افزایش نرخ مواد غذایی و بیکاری در حالی بر مشکلات افغان‌ها افزوده است که کمک‌های بشری و مالی بین المللی نیز متوقف است.

ملل متحد هشدار داده است که تا اخیر سال جاری میلادی، یک میلیون کودک زیر سن پنج سال با سوی تغذی حاد مواجه خواهد شد در حالی که ۳.۳ میلیون نفر دیگر از این مشکل صحی رنج خواهد برد.

بر اساس پیش‌بینی برنامۀ جهانی غذا برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲۰۰ میلیون دالر و در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳۰۰ میلیون دالر نیاز است.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر که از نیم جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهد،‌ به خاطر ادامهٔ بقای شان به کمک های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG