لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ جهانی غذا: ۱۴ میلیون افغان مصوونیت غذایی ندارند


برنامۀ جهانی غذا (WFP) با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در افغانستان می‌گوید که در حال حاضر، دست‌کم ۱۴ میلیون نفر در این کشور مصوونیت غذایی ندارند.

این برنامه در یک گزارش تازه گفته است که بسیاری این افراد با مشکل گرسنگی و قحطی مواجه اند و چالش‌های زیادی دامن‌گیر آنان شده است. بر اساس یک نظر سنجی برنامۀ جهانی غذای ملل متحد، تنها پنج درصد مردم افغانستان مواد غذایی کافی در اختیار دارند.

در گزارش آمده است که بسیاری از خانواده‌های تحصیل یافتۀ افغان در ماه‌های اخیر شغل خود را از دست داده و به دلیل نداشتن پول و بلند رفتن نرخ‌های مواد غذایی در افغانستان، با مشکل مواجه شده اند.

در گزارش برنامۀ جهانی غذا آمده است که در حال حاضر دو میلیون کودک افغان به دلیل عدم مصوونیت غذایی در خطر سو تغذی قرار دارند.

این گزارش همچنین حاکی است که کمک‌های این سازمان برای نیازمندان در افغانستان ادامه دارد و در ماه جاری، ۹۶۵هزار نفر در افغانستان از کمک‌های غذایی این نهاد جهانی مستفید شده اند.

بر اساس پیش‌بینی برنامۀ جهانی غذا برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲۰۰ میلیون دالر و در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳۰۰ میلیون دالر نیاز است.

پیش از این برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد تخمین زده بود که یک سوم جمعیت افغانستان با خطر گرسنگی شدید یا حاد روبرو است. ملل متحد همچنین تخمین زده است که نصف کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان به سو تغذیۀ شدید مبتلا اند.

مقام‌های ملل متحد گفته اند که طالبان به آنان اطمینان دادند که به فعالیت‌های ملل متحد و انتقالات مساعدت‌های غذایی این سازمان اجازه خواهد داد.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر که از نیم جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهد،‌ به خاطر ادامهٔ بقای شان به کمک های بشری نیاز دارند.

در یک نظرسنجی تلیفونی که توسط این سازمان در ۳۴ ولایت افغانستان از تاريخ ۲۱ اگست تا پنج سپتمبر صورت گرفت، ۹۳ در صد خانواده‌ها گفته اند که غذای کافی برای خوردن ندارند.

این درحالی است که ​جامعۀ جهانی در کنفرانسی در سویس تعهد کرد که به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دالر مساعدت بشری را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند.

در این کنفرانس که به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) به میزبانی ملل متحد در شهر ژنیو برگزار شد، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت که مردم افغانستان به یکبارگی با "فروپاشی کامل کشور" روبرو شده اند و ۱۴ میلیون نفر در افغانستان با قحطی مواجه اند.

XS
SM
MD
LG