لینک های دسترسی

Breaking News

چین از جنگ افزار و تجهیزات جدید نظامی خود پرده بر‌ می‌دارد


یک طیارۀ بی‌سرنشین نظامی (درون) که به گفتۀ سازندۀ آن قادر به پرواز در ارتفاع ۱۵ هزار متر است، یکی از طیاره‌‌های جنگی و جنگ افزار نظامی بود که حکومت چین روز سه شنبه ۲۸ سپتمبر (ششم میزان) در بزرگترین نمایش هوایی آن کشور برای بار نخست آن را در معرض دید عام قرار داد.

برنامۀ فضایی چین نیز در نظر دارد که در ۱۳مین نمایش بین‌المللی هوایی و فضایی آن کشور از یک راکت پرده بردارد که، به گزارش یک روزنامۀ دولتی آن کشور، قادر به انتقال ۲۵ تن محموله به مدار مهتاب است. این نمایش قرار بود در اواخر سال ۲۰۲۰ برگزار شود، اما به دلیل همه‌گیری کروناویروس به تعویق افتاد.

حزب حاکم کمونیست چین میلیاردها دالر را برای تولید جت‌های جنگی، تکنالوژی فرار از سیستم رادار، تولید طیاره‌های بی‌سرنشین و دیگر جنگ افزار برای قوای مسلح چین اختصاص داده است. ارتقای قدرت نظامی چین، همزمان با فزون طلبی آن کشور در قلمروهای آبی و خشکۀ اطراف چین است.

اکادمی علوم هوایی فضایی چین گفته است که طیارۀ بی سرنشین سی‌اچ-۶ قادر به حمل سیستم هشدار مقدم رادار، راکت‌های هوا به زمین و دیگر مهمات است.

گلوبل تایمز، نشریۀ حزب حاکم چین، گفته است که یک هدف تولید طیارۀ بی‌سرنشین سی‌اچ-۶ فروش آن به کشورهای دیگر است، اما هیچ اشاره‌ای نشده است که چین در صدد فروختن این جنگ افزار به کدام کشور است.

همچنین، خبرگزاری دولتی چینا نیوز چین گزارش داده است که در این نمایش قوای هوایی اردوی آزادی‌بخش خلق چین در نظر دارد که طیارۀ جنگی برقی جی-۱۶دی را برای بار نخست نمایش بدهد.

اکادمی علوم هوایی فضایی چین همچنان در نظر دارد که یک طیارۀ بی سرنشین کوچک تهاجمی را نمایش دهد. گفته شده است که این طیاره را که فقط ۸۰۰ گرام وزن دارد نظامیان می‌توانند برای هدف قراردادن مواضع دشمن از طیاره‌های بی‌ سرنشین بزرگتر رها کنند.

روابط ایالات متحده و چین در این اواخر به خاطر مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به شدت کشیده شده است.

همزمان چین، میلیاردها دالر را صرف تجدید قدرت نظامی خود کرده و شی جینپینگ، رییس جمهور چین می‌خواهد که اردوی آزادیبخش خلق چین را تا سال ۲۰۵۰ به یک نیروی کاملاً مدرن "در رده جهانی" تبدیل کند.

این در حالی است که حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در تلاش تقویت اتحادهای آسیایی علیه بیجینگ است، اما وزارت دفاع چین می‌گوید که هر گونه تلاش برای مهار کردن چین "ماموریت ناممکن" است.

XS
SM
MD
LG