لینک های دسترسی

Breaking News

چین مسلمانان اویغور را به دین‌ستیزی مجبور می‌کند


گزمۀ نظامیان چینی در مقابل مسجد در شهر کاشغر، مرکز ولایت شین جیانگ چین
گزمۀ نظامیان چینی در مقابل مسجد در شهر کاشغر، مرکز ولایت شین جیانگ چین

"مذهب افیون است، مذهب بد است، به هیچ مذهبی نباید باور داشته باشید" جملاتی است که بازداشت شدگان مسلمان اویغور در کمپ‌های آموزشی چین آن را باید حفظ و همه روزه تکرار کنند. در عوض به مسلمانان گفته می شود که این جملات را تکرار نموده و به آن باور داشته باشند: به حزب کمونیست باورمند باشید. تنها حزب کمونیست می‌تواند شما را به آیندۀ روشن سوق دهد.

سمرقند، باشندۀ شین جیانگ که زمانی را در یکی از این کمپ‌ها سپری کرده است به خبرگزاری ان پی آر امریکا گفته است که به مسلمانان اویغور در کمپ های آموزشی چین که شباهت به زندان دارد، دستور داده می شود که به جای ذکر نام خداوند پیش از صرف غذا، نام رئیس جمهور چین را به زبان برانند.

بخش دیگر امور روزمرۀ زندانیان اویغور در کمپ‌های آموزشی، به گفتۀ سمرقند، درود فرستادن به شی جینپینگ رئیس جمهور چین، خواندن ترانه های حماسی کمونیستی، آموزش زبان و فرهنگ انقلابی چین و سپس امتحان دادن از این درس‌ها می‌باشد.

کسانیکه از مقررات کمپ سرپیچی می کنند، مجازات می‌شوند تا در آینده تمرد نکنند. سمرقند به ان پی آر گفته است که با این تجربه در کمپ "بیشتر از پیش نسبت به حکومت چین نفرت پیدا کرده است".

"مبارزه با افراطگرایی"

حکومت چین که شورشیان جدایی طلب اویغور را دهشت افگن می‌پندارد، زیر نام "مبارزه با افراطگرایی" شرایط بسیار سختگیرانه را بر باشندگان اویغور که در ایالت شین جیانگ ساکن اند، وضع کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در کمپ های آموزشی حکومت چین در بازداشت به سر می‌برند.

دولقون عیسی، رئیس کنگرۀ جهانی اویغور به صدای امریکا گفت که هیچ معیاری برای بازداشت افراد در شین جیانگ وجود ندارد و به گفتۀ وی هیچ کسی در آنجا احساس مصوونیت نمی‌کند.

آقای عیسی گفت که از طرز لباس پوشیدن مردم گرفته تا انجام مناسک عبادتی آنان محدودیت وضع شده است. او گفت " کارمندان حکومتی در شین جیانگ اجازه ندارند در ماه رمضان روزه بگیرند و به مسجد بروند و اگر کسی هم پنهانی روزه بگیرد، هنگام صرف غذای چاشت به زور به وی آب و نان داده می شود."

در تازه ترین اقدام که حکومت محلی شین جیانگ آن را "مبارزه با افراطگرایی" نام نهاده است، چند هفته پیش فروش محصولات حلال در شین جیانگ منع شد.

واکنش های جهانی

کشورهای غربی به شمول ایالات متحده، کانادا، فرانسه و آلمان حکومت چین را ترغیب کرده اند تا کمپ‌های آموزشی مسلمانان اویغور را بسته و از سرکوب این اقلیت مسلمان پرهیز کند.

با اینحال، وزیر خارجۀ چین در کنفرانس مشترک خبری با هایکو مس، وزیر خارجۀ آلمان گفته است که جهان باید "شایعات" را در مورد شین جیانگ نادیده گرفته و به آنچه دولت چین می گوید باور داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر خارجۀ چین سه شنبه ۲۲ عقرب (۱۳ نوامبر) گفت "مردم نباید به شایعه یا آوازه گوش دهند، زیرا حکومت محلی شین جیانگ بهتر از همه وضعیت را درک کرده و تلاش حکومت محلی کاملاً همسو با اقدامات جامعۀ جهانی در مبارزه با دهشت افگنی بوده و بخش مهمی از این مبارزه می‌باشد."

وزیر خارجۀ آلمان یک روز پیشتر گفته بود که به معلومات بیشتر در مورد وضعیت شین جیانگ نیاز است. آقای مس ضمن تاکید بر شفافیت چین در این زمینه گفت "به هیچ صورت کمپ های آموزشی قابل قبول نیست".

XS
SM
MD
LG