لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای چین در مورد بازداشت هزاران 'دهشت افگن'


حکومت چین با نشر گزارشی گفته است که از ۲۰۱۴ به اینسو نزدیک به ۱۳ هزار نفر به اتهام "دهشت افگنی" در شین ژیانگ دستگیر و ۱۵۸۸ "دستۀ دهشت افگن" در این ولایت از بین برده شده است.

گزارش تفصیلی حکومت چین حاکی است که "تدابیر مبارزه با افراطیت بر بنیاد قانون" در شین ژیانگ، افراطگرایی مذهبی را مهار کرده است.

با آنکه بیجینگ در این گزارش ادعا کرده است که در این مدت ۲۰۵۲ آلۀ انفجاری در شین ژیانگ کشف و ضبط شده و بیش از ۳۰ هزار نفر به اتهام دست داشتن در حدود ۵۰۰۰ "فعالیت غیرقانونی مذهبی" مجازات شده اند،شواهد بسیار اندکی در مورد این جرایم ارایه شده است.

حکومت چین متهم است که بیش از یک میلیون مسلمان ساکن در ایالات شین ژیانگ، عمدتاً اویغورها، را بازداشت و در کمپ‌های کار اجباری نگه‌داری کرده است.

بیجینگ این کمپ‌ها را با نام "مراکز آموزش‌های حرفه‌ای" یاد کرده است، اما کسانیکه در این کمپ‌ها در بازداشت بوده اند از بدرفتاری با بازداشت شدگان و مجبور ساختن آنان به ترک اسلام حکایت دارند.

تصاویر ماهواره‌ای نیز نشان می‌دهد که کمپ‌های کار اجباری یا به گفتۀ مقام‌های چینی "مراکز آموزش‌های حرفه‌ای" در دو سال گذشته به سرعت گسترش یافته است.

حکومت چین از چند دهه به اینسو تلاش کرده است تا احساسات استقلال طلبی را در شین ژیانگ سرکوب کند. در این گزارش نیز "دهشت افگنان" فعال در شین ژیانگ به داشتن رابطه با گروه‌های دهشت افگن خارجی متهم شده اند، اما شواهد در این مورد نیز بسیار اندک ارایه شده است.

آگاهان و فعالان اویغور می‌گویند که حکومت چین در صدد از بین بردن هویت، دین و فرهنگ اویغورها در شین ژیانگ است و در چند دهۀ گذشته چینی های بومی "هان" را به این ولایت مسکن گزین کرده است.

سازمان عفو بین المللی در واکنش به گزارش حکومت چین گفته است که در این گزارش تعریف دهشت افگنی و افراطگرایی "مبهم و وسیع" است.

دلشاد رشید، سخنگوی کنگرۀ جهانی اویغور، نهاد مدافع حقوق اویغورها به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که چین تلاش دارد سرکوب اویغورها را زیر تعریف دهشت افگنی قرار دهد و همدردی با انگیزۀ اویغورها را زیر شعاع آن قرار دهد.

بیجینگ در نوامبر گذشته، انتقادات از تعامل خود با اقلیت مسلمان آن کشور را رد کرد و گفت که این اتهامات "انگیزۀ سیاسی" دارد.

سام براونبک، نمایندۀ ایالات متحده برای آزادی ادیان نیز هفتۀ گذشته وضعیت در شین ژیانگ چین را "هولناک" خواند و گفت که بیجینگ برای رفع نگرانی ها در مورد بازداشت اویغورها، قزاق‌ها و دیگر اقلیت‌های مسلمان هیچ کاری نکرده است.

XS
SM
MD
LG