لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه به چین – سرکوب مسلمانان ایغور را توقف دهید


چین انتقادات ترکیه مبنی بر رفتار سرکوبگرانۀ بیجینگ با مسلمانان اویغور را رد کرد و از انقره خواست تا از ادعاهای "دروغین" بپرهیزد.

حکومت ترکیه شنبه (۹ فبروری) از حکومت چین خواست تا "کمپ‌های کار اجباری" را که در آن ادعا می‌شود حدود یک میلیون مسلمان اویغور توقیف شده اند، مسدود کند.

وزارت خارجۀ ترکیه رفتار حکومت چین را با مسلمانان اویغور آن کشور "شرم بزرگ برای بشریت" توصیف کرده است.

همزمان با این، بیجینگ خبر کشته شدن عبدالرحمان حیات، شاعر و آوازخوان اویغور را رد کرد که در یکی از کمپ‌های کار اجباری حکومت چین نگهداری می‌شد.

بخش ترکی رادیوی بین المللی چین شام یکشنبه (۱۰ فبروری) ویدیوی ۲۶ ثانیه‌ای آقای حیات را در انترنت نشر کرد که این شاعر در آن از سلامتی خود خبر می‌دهد.

در این ویدیو که مستقلانه تایید نشده است، آقای حیات می‌گوید "امروز ۱۰ فبروری ۲۰۱۹ است. بازجویی از من به اتهام تخطی از قوانین ملی جریان دارد. من اکنون از صحت خوب برخوردارم و هرگز با من بدرفتاری نشده است".

حدود ۱۶ سازمان جهانی و پیشتاز حقوق بشر خواستار تحقیقات بین المللی در مورد بازداشت جمعی اویغورها و دیگر مسلمانان ترکتبار در ایالت شین ژیانگ چین شده اند.

این سازمان‌ها از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته اند تا با صدور قطع نامه‌ای، ماموریت حقیقت یابی در شین ژیانگ را ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG