لینک های دسترسی

Breaking News

چین از فرستادن کمک‌های بشری به مردم افغانستان خبر داد


چین می‌گوید که قطار آهن حاوی نزدیک به ۵۰۰ تن کمک‌های بشری از سینک‌یانگ به مقصد افغانستان حرکت کرده است.

وانگ‌یو، سفیر چین در کابل روز یکشنبه ۳۰ جنوری (دهم دلو) در صفحۀ تویترش نگاشته است که این کمک‌ها، شامل مواد غذایی، گندم، روغن و بوره است.

آقای یو افزوده که قرار است ماه آینده نیز یک قطار آهن دیگر حاوی مواد خوراکی به ویژه گندم راهی افغانستان شود.او تاکید کرده است که کشورش برای کمک به مردم افغانستان متعهد است.

در همین حال، حسن خان مصلح، یک مقام ارشد وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان گفته است که ۸۴۸ تن مواد امدادی چین به تمام ولایات ارسال و توزیع خواهد شد. او از آغاز روند توزیع این مواد در کم از کم چهار ولایت افغانستان خبر داد.

در اوایل ماه جنوری، وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان ۴۴۰ تن برنج را که از سوی چین به افغانستان کمک شده بود، به ۱۰ ولایت آسیب پذیر منتقل و توزیع کرد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید بشری مواجه شده و پیش از این، ملل متحد هشدار داده بود که مردم افغانستان در آستانۀ زمستان با قحطی و گرسنگی گسترده دست و گریبان بوده و بر اساس تخمین این نهاد اگر کمک‌های آنی فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

پیش از این، ادارات سازمان ملل متحد برای رسیدگی به بحران بشری افغانستان، خواهان ۴.۴ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه برای نیازمندان در سال ۲۰۲۲ میلادی در این کشور شده بودند.

این در حالی است که سفارت چین در کابل به تاریخ ۲۱ نومبر ۲۰۲۱ (۳۰ عقرب) از فرستادن بیش از ۱۰۰۰ تن کمک‌های بشری به شمول مواد غذایی به افغانستان خبر داده بود.

سفیر چین در کابل گفته بود که با تشدید بحران بشری در افغانستان، این کشور تا کنون ۳۶۰۰ تن مواد غذایی و غیرغذایی به نیازمندان در این کشور کمک کرده است.

این در حالی است که هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که کمک‌های بشری جامعه جهانی برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان کافی نیست و از نهادهای بین‌المللی خواست که در این زمینه توجه جدی کنند.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه منشی سازمان ملل متحد در افغانستان به تاریخ ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در "نخستین کنفرانس اقتصاد افغانستان" در کابل گفت که کمک‌های بشری نمی‌تواند یک راه حل دراز مدت باشد و تاکید کرد که باید بحران اقتصادی این کشور به گونۀ اساسی حل شود.

XS
SM
MD
LG