لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا بیش از ۳۰۳ میلیون دالر به مردم افغانستان کمک می‌کند


اتحادیۀ اروپا از بستۀ جدید کمک مالی به مردم افغانستان خبر داده گفته است که بیش از ۳۰۳ میلیون دالر (۳ .۲۶۸ میلیون یورو) را در بخش صحت، معارف و معیشت مردم در این کشور هزینه خواهد کرد.

این اتحادیۀ ناوقت روز سه‌شنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این پول از طریق صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف)، سازمان جهانی غذا، سازمان جهانی صحت، کمیشنیری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ادارۀ توسعه‌ای ملل متحد و سازمان بین‌المللی مهاجرت در این کشور به مصرف خواهد رسید.

در اعلامیه آمده است که این کمک‌های مالی روی بهبود صحت مردم افغانستان، سو تغذیه کودکان، فراهم کردن آب پاک آشامیدنی و آموزش به ویژه برای زنان و دختران افغان متمرکز خواهد بود.

مقام‌های اتحادیۀ اروپا گفته اند که آنان به کمک‌های شان برای نیازمندان در افغانستان ادامه و مردم این کشور را در چنین وضعیت رها نخواهند کرد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید بشری مواجه شده و پیش از این، ملل متحد هشدار داده بود که مردم افغانستان در آستانۀ زمستان با قحطی و گرسنگی گسترده دست و گریبان بوده و بر اساس تخمین این نهاد اگر کمک‌های آنی فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

در اعلامیه آمده است: "ما همچنین از فعالیت‎‌های درامد زا، مصوونیت غذایی و بازارهای محلی پشتیبانی می‌کنیم. ما برای کاهش رنج مردم و حفظ آینده آنان، به ویژه زنان و جوانان، به سرعت اقداماتی را انجام داده‌ایم."

اتحادیۀ اروپا افزوده است که بیش از ۲۰۹ میلیون دالر (۱۸۶ میلیون یورو) این کمک‌ها روی هفت پروژه در بخش‌های صحت، معیشت و معارف مصرف خواهد شد. در این کمک‌های مالی برای آموزگاران افغان نیز کمک‌های اضطراری و بسته‌های مالی در نظر گرفته شده است.

بر اساس تصمیم اتحادیۀ اروپا، قرار است ۱۹۴هزار آموزگار مکاتب دولتی از این کمک‌های مالی در افغانستان مستفید شوند که برای دو ماه زمستان به هر آموزگار ماهانه بیش از ۱۰۰ دالر (۹۰ یورو) پرداخته خواهد شد.

اتحادیۀ اورپا تاکید کرده است که با کمک مالی به آموزگاران افغان، هزاران کودک به شمول دختران از آموزش و پروش در این کشور مستفید خواهند شد.

در اعلامیه آمده است که برای آموزش دختران و پسران، برنامه جهانی غذا به همکاری صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال، کمک‌های غذایی را فراهم خواهند کرد و نیز با خانواده‌های شاگردان دختر، کمک نقدی خواهد شد تا کودکان شان به آموزش در مکاتب اجازه دهند.

این در حالی است که هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌‎گوید که کمک‌های بشری جامعه جهانی برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان کافی نیست و از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که در این زمینه توجه جدی کنند.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه منشی سازمان ملل متحد در افغانستان روز چهارشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در "نخستین کنفرانس اقتصاد افغانستان" در کابل گفت که کمک‌های بشری نمی‌تواند یک راه حل دراز مدت باشد و تاکید کرد که باید بحران اقتصادی این کشور به گونۀ اساسی حل شود.

پیش از این، ادارات سازمان ملل متحد برای رسیدگی به بحران بشری افغانستان، خواهان ۴.۴ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه برای نیازمندان در سال ۲۰۲۲ میلادی در این کشور شده بودند.

XS
SM
MD
LG