لینک های دسترسی

Breaking News

کوچ اجباری، سرکوب خودمختاری تبتی ها


دیدبان حقوق بشر – مستقر در نیویارک – می گوید که دولت چین در یک اقدام برنامه ریزی شده برای کنترول تبتی ها، میلیونها تبتی را به اجبار از سرزمینشان به مناطق دیگر کوچ داده است.

برنامه جدید چین در منطقه خود مختار تبت که "روستا های سوسیالست جدید" خوانده می شود، قصد دارد شیوۀ زندگی تبتی ها را به گونۀ بنیادین تغیر دهد.

از سال ۲۰۰۶ به این سو دو میلیون تبتی در خانه های جدید که توسط دولت بازسازی یا ساخته شده است، مسکن گزین شده اند و قرار است صد ها هزار نفر دیگر تا یکسال آینده کوچ داده شوند.

دولت چین تخلیه و کوچ اجباری را تکذیب کرده آنرا اختیاری می خواند. مقام های چینی می گویند که این برنامه معیار های زندگی تبتی ها را بهبود می بخشد و مورد استقبال آنان قرار گرفته است.

اما دیدبان حقوق بشر می گوید که شمار زیاد تبتی ها با اجبار انتقال داده شده اند و بسیاری مجبور شده اند به خانه هایی بروند که قابل زیست نیست و در نتیجه این انتقال با مشکلات مالی رو به رو شده اند.

مقام های امریکایی می گویند که گری لاک، سفیر ایالات متحده در چین برای سفری سه روزه به تبت رفته است تا با اهالی آنجا ملاقات کند و رعایت حقوق بشر را مورد بررسی قرار دهد. در سه سال گذشته این نخستین باری است که سفیر ایالات متحده به این منطقه سفر می کند.

روستا نشینان جدید

گزارش دیدبان حقوق بشر شامل عکسهای ماهواره یی است که از قبل و پس از کوچ اجباری گرفته شده و نشان می دهد که بعضی از دهکده ها کاملاً ویران شده و با "روستا های سوسیالست جدید" و ردیف هایی از خانه های یکسان جایگزین شده اند.

دولت چین محدودیتهای زیادی را بر سازمانهای حقوق بشر و روزنامه نگاران در تهیه گزارش از تغیرات و مسایل تبت وضع کرده است. این محدودیتها پس از شورشهای سال ۲۰۰۸ تبتی ها بر ضد دولت چین افزایش یافته است.

در سالهای اخیر اعتراض تبتی ها همراه با موجی از خودسوزی ها بوده است. از سال ۲۰۰۹ به این سو دست کم ۱۱۹ تبتی خود را در اعتراض به سرکوب مذهبی و فرهنگی چینی ها آتش زده اند.

مواردی از این خودسوزی ها برای بازگشت دالای لاما - رهبر روحانی تبتی ها - بوده است که در سال ۱۹۵۹ به دنبال قیام ناموفق تبتی ها علیه اشغالگران چینی از کشور خارج شد. بیجینگ دالایی لاما را به جدایی طلبی متهم می کند، اگرچه وی تاکید کرده که فقط خواهان خودمختاری بیشتری برای تبت است.

به رغم تاکید بسیاری از گروههای حقوق بشر که سیاستهای چین باعث شورشهای بیشتر می شود، نشانه های اندکی از عقب نشینی احتمالی چین از برنامه کوچ اجباری وجود دارد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، دولت چین اعلام کرده است که بیش از ۹۰۰,۰۰۰ تبتی دیگر را تا سال ۲۰۱۴ کوچ و در مناطق دیگر اسکان دهد.

دیدبان حقوق بشر در گزارش روز پنجشنبه خود تاکید کرده است که سرکوب وسیع فقط به افزایش تنش ها و اختلاف بیشتر میان تبتی ها و دولت چین می انجامد.

وزارت خارجه چین این گزارش را رد کرده و دیدبان حقوق بشر را به نشر گزارش های بی اساس و غیرمسئولانه متهم کرد. بیجینگ گفته است که دیدبان حقوق بشر حق ندارد در مورد سیاستهای چین درباره امور اقوام و مذاهب این کشور اظهار نظر کند و تاکید کرد که چین در مناطق یاد شده "پیشرفت" کرده است.
XS
SM
MD
LG