لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده  نظامی چین را در نزدیکی تایوان انتقاد کرد 


لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز شنبه ۱۱ جون ( ۲۱ جواز) از فعالیت‌های نظامی " تحرک آمیز و بی‌ثبات کنندهٔ" چین در نزدیکی تایوان و منطقه جنوب و شرق آسیا و اوقیانوس آرام انتقاد کرد.

آستن یک روز پس از دیدار رو در رو با همتای چینی اش، فنگ وی، در حاشیه اجلاس شانگری‌لا(شنگری‌لا دیلگو ) که سایر مقامات امنیتی از سراسر جهان نیز در آن اشتراک کرده بودند ،از افزایش فشار‌های بیجینگ بر تایوان انتقاد کرد و گفت: " ما شاهد افزایش فعالیت‌های نظامی تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده در نزدیکی تایوان استیم."

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین افزود که چین در جریان ماه‌های اخیر حتی به طور منظم همه روزه پرواز‌های نظامی بی‌سابقه‌ای خود را در نزدیکی تایوان انجام میدهد.

روابط میان واشنگتن و بیجینگ بر سری موضوع تایوان که یک جزیره مستقل و خود مختار می باشد به وخامت گراییده است. بیجینگ این جزیره ( تایوان) را به عنوان قلمرو خود میپندارد و تعهد کرده است که روزی آن را در صورت لزوم به زور تحت تصرف خود درآورد.

بیجینگ در جریان سال روان مرتکب بیش از ده‌ها تخلف در منطقه زون دفاع هوایی جزیره تایوان شده است . از سوی دیگر وزیر دفاع چین به همتای امریکایی‌اش هشدار داده است که در صورت تایوان استقلال خود را اعلام نماید ، بیجینگ آماده است تا علیه آن اقدام کند و حتی جنگ را آغاز نماید.

تنش میان ایالات متحده و چین اخیرآ به خاطر موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر، آب‌های مورد مناقشه در جنوب دریای چین، مناقشه‌های تجارتی، رقابت در زمینۀ فناوری و حضور طیارات نظامی چین در حریم فضایی تایوان بالا گرفته است.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا ماه گذشته در جریان سفر ش به جاپان در پاسخ به سوالی گفت که در صورت که چین به تایوان حمله نظامی کند، واشنگتن آماده است تا از اردوی تایوان دفاع کند.

XS
SM
MD
LG