لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۲۳۰ سازمان غیردولتی خواستار استعفای کمیشنر حقوق بشر ملل متحد شدند


ده‌ها نهاد مدافع حقوق بشر و سازمان غیردولتی خواستار استعفای میشل بچلیت، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شده و او را متهم کرده اند که در جریان سفر ماه گذشته‌اش به بیجینگ به "سفیدسازی قساوت‌های" چین تلاش کرده است.

بیش از ۲۳۰ گروه، عمدتاً گروه‌های مدافع حقوق اویغورها، تبتی‌ها و هانگ‌کانگی‌ها روز چهارشنبه هشتم جولای (۱۸ جوزا) با نشر بیانیۀ مشترکی خواستار "استعفای فوری کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر" شده اند.

در این بیانیه انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد ترغیب شده است تا در پایان اگست سال روان که ماموریت خانم بچلیت به پایان می‌رسد، به وی پیشنهاد نکند که برای دور دوم تصدی این سمت را عهده دار شود.

میشل بچلیت پس از سفر به چین با انتقادات فراوانی روبرو شده است که چرا در جریان این سفر به شدت از عملکرد بیجینگ در زمینۀ حقوق بشر به ویژه نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور، بازداشت و کار اجباری اویغورها در چین انتقاد قویتر نکرده است.

ایالات متحده رویکرد حکومت چین با اویغورها را "نسل‌کشی" و "جنایت علیه بشریت" قلمداد کرده است، ادعاهایی که بیجینگ همواره آن را رد کرده است.

سازمان‌های غیردولتی در بیانیۀ خود نوشته اند که خانم بچلیت "فرصت نادر برای حسابگیری [از چین] را از دست داد و در زمینۀ پرسش و رسیدگی به تخطی‌های سیستماتیک حقوق بشری توسط مقام‌های چینی ناکام ماند."

بیانیه افزوده است که در عوض خانم بچلیت قساوت‌های حقوق بشری حکومت چین را "سفیدسازی" کرده و تلاش‌های بیجینگ برای "پنهان کردن جرایم زیر نام مبارزه با دهشت افگنی را مشروعیت" بخشیده است. این گروه‌ها گفته اند که خانم بچلیت در انجام ماموریت اداره‌ای که در راس آن قرار دارد، کوتاه آمده است.

حکومت چین متهم است که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور را در کمپ‌های کار اجباری بازداشت کرده است، اما حکومت چین ضمن رد این اتهامات، این کمپ ها را "مراکز آموزش حرفه" خوانده است.

در بیانیۀ مشترک این سازمان‌ها آمده است که "سفر ناکام کمیشنر عاللی ملل متحد نه تنها بحران حقوق بشری را زیر سلطۀ حکومت چین وخیمتر کرده بلکه تمامیت دفتر کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر را در زمینۀ ترویج و حراست از حقوق بشر در جهان، نیز به شدت زیر سوال برده است."

با اینکه هیچ گروه بزرگ بین‌المللی مدافع حقوق بشر بیانیۀ مشترک این ۲۳۰ سازمان را امضا نکرده اند، دیدبان حقوق بشر خود را با نگرانی این سازمان‌ها شریک دانسته است.

جان فیشر، معاون دیدبان حقوق بشر گفته است: "زمانیکه یک حکومت ناقض حقوق بشر، سفر وی را تمجید می‌کند و اویغورها و کسانیکه با بدرفتاری روبرو اند حس می‌کنند که با آنان خیانت شده و خواستار استعفای وی می‌شود، این نشانۀ آشکار است که بچلیت در انجام وظیفه‌اش به صفت کمیشنر عالی حقوق بشر ناکام مانده است."

انتظار می‌رود که کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر هفتۀ آینده در جریان جلسۀ شورای حقوق بشر ملل متحد که در ژنیو برگزار می‌شود، با انتقادات بیشتری روبرو شود.

XS
SM
MD
LG