لینک های دسترسی

Breaking News

چین و افغانستان سه تفاهمنامه همکاری را امضاء نمودند


آگاهان نزدیکی چین را با افغانستان به سود منافع ملی افغانها می دانند
آگاهان نزدیکی چین را با افغانستان به سود منافع ملی افغانها می دانند

چین عامل ایجاد صلح در افغانستان است و از آنجاییکه هردوکشور معروض با تهدید دهشت افگنی است، باید در همکاری با شرکای ستراتیژیک شان این پدیده را از میان بردارند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این مطلب را در شصتمین سالروز روابط سیاسی کابل و بیجنیگ در یک کنفرانس مشترک خبری با لین وان چاو، معاون رئیس جمهور چین بیان داشت. آقای چاو نخستین مقام بلند پایۀ چین است که در چند دهۀ گذشته به افغانستان سفر می کند.

آقای غنی همچنان گفت که جنگ افغانستان جنگ منطقه و جهان است و به گفتۀ وی نیاز است تا کشورهای ستراتیژیک برای تامین صلح در این کشور کار کنند.

رئیس جمهور غنی گفت که در جریان سفر در این سفر سه قرارداد با افغانستان امضا شده است، یکی نصب ماشینهای ویژۀ امنیتی در دروازه های شهر کابل، دوم ساخت ۱۰ هزار واحد ساختمانی به ارزش ۷۹ میلیون دالر و سوم کمک در بخش معارف و تحصیلات عالی می باشد.

مقامهای هر دو کشور به ادامه و تعمیق همکاریها تعهد کردند.
مقامهای هر دو کشور به ادامه و تعمیق همکاریها تعهد کردند.

لین وان چاو، معاون رئیس جمهور چین در کنفرانس مشترک خبری با آقای غنی در کابل با تاکید بر ادامۀ همکاری کشورش در بخش های نظامی و اقتصادی گفت که روابط چین با افغانستان صلح آمیز خواهد بود.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان در یک نشست جداگانه با معاون رئیس جمهور چین بر اهمیت همکاری های آن کشور برای افغانستان تاکید کرد.

کارشناسان سفر معاون رئیس جمهور چین را به افغانستان و نیز نزدیکی روابط و همکاری دو کشور را به سود منافع ملی افغانها می دانند.

نصر الله ستانکزی کارشناس مسایل می گوید که پاکستان از نزدیکی کابل و بیجینگ خرسند نیست، زیرا به گفتۀ وی پاکستانی ها می خواهند که چین افغانستان را از عینک اسلام آباد بنگرد.

در مراسم شصتمین سالروز روابط سیاسی چین و افغانستانکه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده بود، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و شمار زیاد مقام های حکومت کنونی و پیشین نیز شرکت داشتند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG