لینک های دسترسی

Breaking News

چین نشست منطقه‌ای را در مورد افغانستان میزبانی می‌کند


وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین با ملا عبدالغنی برادر، معاون ریاست الوزرای طالبان، به تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۱ در شهر تیانجین چین
وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین با ملا عبدالغنی برادر، معاون ریاست الوزرای طالبان، به تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۱ در شهر تیانجین چین

وزارت خارجۀ چین می‌گوید که قرار است سومین نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان فردا در آن کشور آغاز شود.

وانگ ونبین، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل) به خبرنگاران گفت که در این نشست دو روزه، وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای پاکستان، روسیه، ایران، تاجیکستان، اوزبیکستان و ترکمنستان اشتراک خواهند کرد.

آقای ونبین افزود که در این نشست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز دعودت شده و همچنین وزیران خارجۀ اندونیزیا و قطر به عنوان مهمان در این نشست حضور خواهند یافت.

آقای ونبین اضافه کرد که در حال حاضر، مردم افغانستان با مشکلات زیادی در داخل و بیرون از این کشور مواجه اند و نیاز است از آنان حمایت بیشتر صورت گیرد.

او افزود: "با میزبانی از گفتگوی وزیران خارجه، امیدواریم که مشکلات و نیازمندی‌های مردم افغانستان را بیشتر درک کنیم و به نگرانی‌های کشورهای همسایه در مورد مسله افغانستان رسیدگی کنیم."

قبل از چین، اولین نشست منطقه‌ای را پاکستان در ماه سپتمبر۲۰۲۱ میلادی، میزبانی کرد که در آن وزیران خارجۀ ایران، چین، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.

پس از آن، ایران میزبان دومین دور این نشست‌ها در ماه اکتوبر سال گذشته بود، اما روسیه نیز در آن حضور داشت. ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خواست اصلی اشتراک‌کنندگان این نشست‌ها بوده است.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

این درحالی است که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین به تاریخ ۲۴ مارچ (چهارم حمل) در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد کابل شد و با طالبان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجۀ چین در کابل گفت که افزون بر تقویت روابط تجارتی با افغانستان، بیجینگ آماده است در زمینۀ استخراج معادن و اعمار زیربناها چون شفاخانه‌ها و جاده‌ها با افغانستان همکاری کند.

XS
SM
MD
LG