لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: چین در زمینۀ استخراج معادن افغانستان اقدام کند


ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرای حکومت طالبان در دیدار با وانگ یی، وزیر امور خارجۀ چین خواستار اقدام بیجینگ در زمینۀ استخراج معادن، تطبیق پروژه‌های انکشافی و آغاز کار پروژۀ مس عینک لوگر شده است.

وزیر خارجۀ چین در یک سفر از قبل اعلام نشده امروز پنجشنبه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) وارد کابل شد.

خبرگزاری دولتی باختر در افغانستان گزارش داده است که "گسترش روابط افغانستان و چین در عرصه های مختلف از جمله مناسبات تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی" از مسایل عمدۀ مورد بحث میان وزیر خارجۀ چین و مقام‌های طالبان بوده است.

ملا برادر همچنین از وزیر خارجۀ چین خواسته است تا افغانستان در پروژۀ بزرگ "یک کمربند-یک راه" که ابتکار چین است، شامل ساخته شود. پروژۀ "یک کمربند – یک راه" بزرگترین پروژۀ ابتکاری چین است که آن کشور را با شرق میانه و اروپا وصل می‌کند.

به نقل از خبرگزاری باختر، وزیر خارجۀ چین ضمن اشاره به روابط دیرینه و تاریخی افغانستان و چین و ابراز آرزومندی برای تقویت و تداوم دوستی دو کشور گفت: "چین در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند و به استقلالیت و اعتقادات مردم افغانستان به دیدۀ احترام می‌نگرد."

وزیر خارجۀ چین گفته است که افزون بر تقویت روابط تجارتی با افغانستان، بیجینگ آماده است تا در زمینۀ استخراج معادن و اعمار زیربناها چون شفاخانه‌ها و جاده‌ها با افغانستان همکاری کند.

در همین حال، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان پس از دیدار با وانگ یی گفته است که بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان پس از مسلط شدن طالبان، راه را برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی در افغانستان هموار کرده است.

یک روز پیشتر از سفر دپلومات ارشد چین به افغانستان، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفته بود که این کشور از ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر، ایجاد حکومت میانه رو، و نوشتن فصل جدیدی از صلح و بازسازی در افغانستان حمایت می‌کند.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

این نخستین سفر وزیر خارجۀ چین پس از تسلط طالبان به افغانستان است. از سوی دیگر، قرار است که بیجینگ، سومین نشست وزیران خارجۀ کشورهای منطقه را با محوریت مساله افغانستان، در اواخر ماه مارچ میزبانی کند.

قبل از چین، اولین نشست منطقه‌ای را در ماه سپتمبر۲۰۲۱ میلادی، پاکستان میزبانی کرد که در آن وزیران خارجۀ ایران، چین، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.

پس از آن ایران میزبان دومین دور این نشست‌ها در ماه اکتوبر سال گذشته بود، اما روسیه نیز در آن حضور داشت. ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خواست اصلی اشتراک‌کنندگان این نشست‌ها بوده است.

XS
SM
MD
LG