لینک های دسترسی

Breaking News

والدین چینی اکنون می‌توانند سه فرزند داشته باشند


حکومت چین اعلام کرد که زوج‌های چینی می‌توانند تا سه فرزند داشته باشند و با این ترتیب محدودیت داشتن دو فرزند رفع شد.

خبرگزاری سینهوا روز دوشنبه ۳۱ می (دهم جوزا) گزارش داده است که این تغییر پالیسی در جلسۀ کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین که آن را شی جینپینگ، رییس جمهور این کشور رهبری می‌کرد، تصویب شده است.

چین در سال ۲۰۱۶ پالیسی دیرینۀ تک فرزندی را که برای جلوگیری از رشد سریع نفوس نافذ شده بود، تعدیل کرد و به زوج‌ها اجازۀ داشتن دو فرزند را داد.

بر اساس قانون تک فرزندی چین که در سال در سال ۱۹۷۹ نافذ شده بود، کسانی‌که از این قانون پیروی نکرده و فرزند دوم را به دنیا می‌آوردند جریمه شده یا از کار اخراج و در برخی موارد مجبور به سقط جنین می‌شدند.

با اینحال، نتایج سرشماری اخیر چین نشان می‌دهد که جمعیت این کشور کمترین میزان رشد را در مقایسه با چند دهۀ اخیر دارد و یک دلیل آن هزینۀ گزاف پرورش دادن کودکان در شهرهای بزرگ چین است و شماری از زوج‌های چینی ترجیح می‌دهند فرزندان کمتر داشته باشند.

بر اساس گزارش سینهوا، این تغییر پالیسی توام با "تدابیر حمایتی است تا ساختار جمعیتی کشور را بهبود بخشد، استراتیژی کشور برای رسیدگی از سالمند شدن جمعیت را عملی کند و سهولت و موهبت منابع بشری را حفظ کند."

اما در این گزارش در مورد این "تدابیر حمایتی" حکومت چین هیچ جزییاتی داده نشده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین به این تغییر پالیسی واکنش سردی نشان داده و شماری از کاربران استدلال کرده اند که حتا توان تامین هزینۀ پرورش یک یا دو فرزند نیز برایشان دشوار است.

سرشماری اخیر نفوس در چین جمعیت آن کشور را ۱.۴۱ میلیارد نفر تثبیت کرد که با این حساب کاهش کنونی رشد نفوس در آن کشور از سال‌های ۱۹۵۰ به اینسو پیشینه نداشته است.

آمار رسمی در چین نشان می‌دهد که میزان باروری زنان در آن کشور نیز کاهش چشمگیر یافته و به گونۀ اوسط به ۱.۳ فرزند رسیده است.

XS
SM
MD
LG