لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی امریکا: حوثی‌ها به یک نفتکش چینی حمله کردند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که حوثی‌های یمن روز شنبه ۲۳ مارچ (چهارم حمل) یک نفتکش چینی را هدف قرار دادند.

به گزارش سنتکام این گروه "تروریستی" ابتدا بامداد روز شنبه با چهار میزایل بالستیک ضدکشتی بر نفتکش چینی "هووانگ پو" در بحیرهٔ سرخ حمله کرد، اما هیچ یک از این میزایل‌ها به کشتی برخورد نکرد.

براساس این گزارش، حوثی‌ها دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین میزایل را به سمت نفتکش "هووانگ پو" شلیک کردند که این میزایل به بدنهٔ کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد.

سنتکام در بیانیه‌ای گفت: "هیچ تلفاتی گزارش نشده است و کشتی مسیر خود را از سر گرفت."

سنتکام و نیروی بحری بریتانیا اعلام کردند که آتش سوزی در کشتی رخ داده بود، اما ظرف ۳۰ دقیقه خاموش شد.

سنتکام گفته است که این گروه شورشی پیش از این گفته بود که بر کشتی‌های متعلق به روسیه و چین حمله نمی‌کند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده همچنین اعلام کرد که روز شنبه پنج طیارهٔ بدون سرنشین متعلق به این گروه را بر فراز بحیرهٔ سرخ و یک دیگر آنان را در داخل مناطق تحت کنترول حوثی‌ها سرنگون کردند.

سنتکام بار دیگر تاکید کرد که برای حفظ امنیت آب‌‌ها و تجارت جهانی هرگونه تحرک گروه "تروریستی" حوثی‌های یمن را زیر نظر دارد و اقدامات خرابکارنهٔ آنرا در بحیرهٔ سرخ، خلیج عدن و آب‌های اطراف آن خنثی خواهد کرد.

شورشیان حوثی از اوسط ماه نومبر سال گذشته و پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ حملات خود را در بحیرهٔ سرخ آغاز کردند. آن‌ها می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این حملات را انجام می‌دهند.

این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیرهٔ سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این حملات سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیرهٔ سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

این شورشیان تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل بر فلسطینی‌ها، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد.

امریکا و بریتانیا از نیمه ماه جنوری حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌اند، اما این حملات تاثیری در توقف اقدامات آن‌ها نداشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG