لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل مراسم دعای کرسمس در ممالک عمدتاً مسلمان جهان


کلیسای سنت انتونی در شهر لاهور پاکستان
کلیسای سنت انتونی در شهر لاهور پاکستان

مسیحیان کشور های عمدتاً مسلمان نشین، جشن کرسمس شان را این بار به امید تأمین صلح و امنیت در جهان آغاز کردند.

ده ها هزار تن از اعضای جامعۀ مسیحی شهر کراچی، در کلیسا های سراسر این شهر بزرگ پاکستان، مراسم دعای نیمه شب قبل از کرسمس را برپا داشتند.

در کلیسای اعظم سنت پاتریک، که بیش از یک هزار مسیحی پاکستانی به این منظور جمع شده بودند، کشیش ماریو رودریگویز یکی از دعا خوانان محفل بر تأمین صلح تأکید ورزید. او گفت به نظرش "بهتر و برتر اینست که امروز بهانه ای برای تأمین صلح باشد.»

در بغداد، پایتخت عراق، نیز مراسم دعای مسیحیان به مناسبت کرسمس برگزار شد. مخلص شیشا، کشیش یک کلیسای شهر بغداد گفت که آنان در این مراسم، برای آزادی عراق و به ویژه موصل، دعا کردند. کشیش مخلص افزود: "ما همچنان برای اردو و شبه نظامیان طرفدار حکومت و تمام نیرو هایی که برای آزادی عراق میجنگند، دعا میکنیم. به زخمی شدگان دعا کرده و از خداوند میخواهیم که شهدا را مغفرت کند.»

از سال ۲۰۰۳ بدینسو، تندروان سنی در عراق، مسیحیان و کلیسا های آنان را هدف قرار داده، برای جامعۀ مسیحی ارعاب ایجاد کرده و بسیاری از مسیحیان را مجبور نموده تا به غرب، یا ممالک همجوار، و یا هم به کردستان عراق پناه ببرند.

در همین حال، صد ها تن از مسیحیان عراقی در شهر برطله در نزدیکی موصل، مراسم دعای کرسمس برپا داشتند. برطله که زمانی مسکن هزاران مسیحی آشوری بود، در اگست ۲۰۱۴ به دست داعش افتاد. ماه اکتوبر گذشته، نیرو های عراقی این شهر را از دست داعش آزاد ساخت.

در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، نیز شام شنبه جمعیت بزرگی از مسیحیان مرام دعاخوانی کرسمس را برگزار کردند.

و اما در گوشۀ دیگر شهر استانبول، جامعۀ یهودی این شهر، با روشن ساختن شمعدان مذهبی شان، حنوکا یا عید اخلاص یهودیان را جشن گرفتند. حنوکا یا جشن مذهبی یهودیان، تقریباً همزمان با کرسمس یا جشن مذهبی مسیحیان می باشد.

از جانب دیگر، در کرانۀ غربی رود اردن، پسران و دختران پیشاهنگ فلسطینی، عید کرسمس را با آغاز جشنواره ای در بیت لحم آغاز کردند. آنان بیرق فلسطین را حمل کرده و از جلو کلیسای مهد گذشتند.

XS
SM
MD
LG