لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض مسلمانان؛ نمایش فلم 'بانوی بهشت' در سینمای زنجیره‌ای بریتانیا متوقف شد


پس از اعتراض شماری از مسلمانان به فلم "بانوی بهشت" سینماهای زنجیره‌ای "سین‌ورلد" نمایش آن را در بریتانیا متوقف کرد.

این سینمای زنجیره‌ای در بیانیهٔ خود گفت که با توجه به حواشی اخیر پیرامون این اثر درباره فاطمه، دختر پیامبر اسلام، تصمیم گرفته است تا هنگامی که از ایمنی کارکنان و تماشاگران مطمین شود، از نمایش آن خودداری کند.

به نوشته وبسایت ددلاین، بانوی بهشت در نه شعبه سین‌ورلد در بریتانیا اکران می‌شد و در روزهای اخیر تعدادی از مسلمانان در مقابل دو سینما تجمع کرده و با حملات لفظی علیه مدیران، به نمایش این فلم اعتراض کردند.

مالک شلیبک، تهیه‌کننده اجرایی فلم به بی‌بی‌سی گفت که معترضان مانند "اراذل و اوباش و قلدرها" رفتار می‌کنند، با عجله به سینماها هجوم می‌برند و کارکنان را مرعوب می‌کنند. او گفت که لغو نمایش فلم ممکن به اعتراضات مشابهی در آینده منجر شود و به گفتۀ وی این رفتار در بریتانیا قابل پذیرش نیست.

مالک شلیبک گفت: "اعتراض امروز به فلم بانوی بهشت است، ممکن است فردا علیه چیز دیگری باشد که برای سایرین عزیزتر است."

بانوی بهشت، داستان تاریخی دربارۀ زندگی فاطمه، دختر پیامبر اسلام است. این اثر با حملۀ داعش به عراق آغاز می‌شود و درباره یک کودک عراقی است که روایت زندگی دختر پیامبر اسلام را از زبان یک زن کهنسال می‌شنود.

تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار نفر با امضای توماری خواستار لغو نمایش این فلم به کارگردانی الی کینگ در سینماهای بریتانیا شده‌اند.

به گزارش "بولتون ‌نیوز" شورای مساجد بولتون این فلم را "کفرآمیز" خواند و مدعی است که "روایت‌های تاریخی اورتودوکس را به صورت نادرستی بیان می‌کند و به محترم‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام بی‌احترامی می‌کند."

یکی از انتقادات مهم، نحوه پردازش داستان توسط یاسر الحبیب، روحانی شیعه و نویسنده فلم‌نامۀ بانوی بهشت است که برخی رفتارهای شخصیت‌های سنی را تلویحاً با اقدامات گروه داعش قابل مقایسه می‌داند. برخی سازمان‌های اسلامی به همین دلیل این فلم را "تفرقه‌انگیز" توصیف می‌کنند.

گروهی از معترضان نیز از فلم به خاطر نمایش تصویر پیامبر اسلام انتقاد می‌کنند.

این در حالی است که در اطلاعات مربوط به فلم بانوی بهشت گفته می‌شود که "طبق سنت اسلامی، در طول فلم، هیچ فردی که نماینده یک شخصیت مقدس باشد، دیده نمی‌شود. آفرینش شخصیت‌های مقدس از طریق ترکیب منحصر به فرد بازیگران، حرکات دوربین، نورپردازی، و جلوه‌های بصری صورت گرفته است."

تهیه‌کنندگان پیشتر به وبسایت ددلاین گفته بودند که زحمت زیادی کشیده شده تا هیچ انسانی در فلم به‌عنوان بازیگر یک شخصیت مقدس دیده نشود.

لغو نمایش بانوی بهشت توسط سینمای زنجیره‌ای بریتانیا با انتقاداتی از سوی گروه‌های دیگر نیز روبرو شده که این اقدام را به عنوان ضربه‌ای به آزادی بیان توصیف کرده اند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت یکی از این منتقدین بود که با اشاره به اینکه در بریتانیا چیزی به نام توهین به مقدسات وجود ندارد، گفت که این مسیر خطرناکی است و بر اهمیت آزادی بیان و عقیده تاکید کرد.

به گفته مالک شلیبک، "تهیه‌کنندگان از ابراز نظرات مختلف استقبال می کنند ولی سینماها باید بایستند و از حق خود برای نمایش آثاری که مردم می‌خواهند ببینند، دفاع کنند."

نمایش فلم بانوی بهشت به صورت محدود در برخی از سینماهای دیگر ادامه دارد.

این فلم با اعتراض برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران، پاکستان، و مصر مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG