لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان شماری از یوتیوبران افغان را به اتهام 'توهین به مقدسات' بازداشت کردند 


شماری از یوتیوبران افغان از سوی ادارهٔ استخبارات طالبان به اتهام توهین به مقدسات بازداشت شده اند، به شمول یک فردی که گفته می‌شود بیمار روانی است.

در یک ویدیویی که از سوی صفحهٔ تویتر منسوب به ادارهٔ استخبارات طالبان نشر شده،‌ دیده می‌شود که چهار تن از این جوانان فعال دستبند زده شده و یکی از آنان، اجمل حقیقی "به ترویج فحشا و توهین به آیات قرآن" اعتراف می‌کند.

این در حالی است که در یک ویدیویی که چندی پیش از چینل یویتوب آقای حقیقی نشر شد، یکی از همکارانش، غلام سخی که قبلاً به مواد مخدر معتاد بود و به گفتهٔ او "بیماری روانی" دارد، تلویحاً آیاتی از قرآن را به صورت آهنگ خوانده و با آن رقص می‌کند.

دو روز پس از آن، اجمل حقیقی و غلام سخی در یک ویدیوی دیگر ظاهر شده و ضمن عذر خواهی از اظهارات همکارش که به گفتهٔ او "بیماری عصبی" دارد، این عمل او را اشتباه خوانده و گفته بود که "این اشتباه بار دیگر صورت نخواهد گرفت."

اما در این صفحهٔ تویتر ادارهٔ استخبارات طالبان نوشته است که "هیچ فردی اجازه ندارد که در حاکمیت نظام اسلامی به آیت‌های قرآن، احادیث نبوی و مقدسات اسلامی توهین کند یا آنرا مورد استهزا قرار دهد. کسانی‌که اخیراً آیات مبارکه قرآن را مورد توهین و تمسخر قرار داده بودند؛ بازداشت شدند."

اجمل حقیقی و سه تن از همکارانش، در میان باداشت شدگان دیده می‌شوند، اما در مورد شماری از همکاران دیگر آنان که دختران بودند، معلومات در دست نیست.

اجمل حقیقی که قبلاً مودل بود، از چندی به اینسو با تولید برنامه‌های اجتماعی در یوتیوب فعالیت دارد.

اعتراف اجباری

اجمل حقیقی دو روز پیش گفته بود که از سوی هیچ کسی حمایت نشده و فعالیت‌هایش شخصی است، اما در ویدیوی امروزی که از سوی ادارهٔ استخبارات طالبان نشر شده، گفته است که از سوی جمهوریت حمایت می‌شد و اکنون هر حکمی که محکمهٔ حکومت طالبان بر آنان صادر می‌کند، خواهند پذیرفت.

شماری از کابران صفحات اجتماعی در واکنش به این اقدام طالبان گفته اند که طالبان از این گروهی از جوانان اعتراف جبری گرفته اند.

این درحالی است که طالبان پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان، به شمول فعالان حقوق بشری، به ویژه زنان، دست به بازداشت خبرنگاران و منتقدان این گروه نیز زده اند، اقدامی که از سوی ادارات بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.

پیش از این، طالبان ویدیوی اعترافات شماری از زنان بازداشت شده را نیز نشر کرده بودند که واکنش‌های تندی را در پی داشت.

XS
SM
MD
LG