لینک های دسترسی

Breaking News

ایتلاف جهانی به رهبری امریکا برای تهاجم همه جانبه بر داعش آماده می‌شود


تهدید همیشگی گروه دولت اسلامی در افریقا و شرق میانه که ماه‌ها به خاطر تهاجم روسیه بر اوکراین از دید جهانیان به دور مانده بود، دوباره به صحنه جهانی کشیده شده و ایالات متحده می‌گوید که هنوز برای جلوگیری از تبدیل شدن یک قارهٔ دیگر به لانهٔ این گروه تروریستی دیر نشده است.

مقامات ۸۵ کشور و شماری از سازمان‌ها از جمله اتحادیه عرب، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و پولیس بین المللی (انترپول) هفته جاری برای نخستین نشست وزیران ایتلاف جهانی برای شکست داعش، در مراکش گردهم آمده اند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجهٔ ایالات متحده که روز سه شنبه ۱۰ می منتشر شد، این نشست که با میزبانی مشترک مراکش و ایالات متحده روز چهار شنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) برگزار شده است، بر روی "راه های حفظ فشار بر بقایای داعش در سطح جهان" تمرکز خواهد کرد.

وزارت خارجهٔ مراکش نیز در بیانیه‌ای گفته است که این گفتگوها شامل تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در مناطق تحت کنترول داعش، ارتباطات ستراتیژیک علیه تبلیغات افراطی‌گرایی این گروه و نبرد علیه جنگجویان خارجی می‌باشد.

اما یک مقام امریکایی که قبل از نشست روز چهارشنبه با صدای امریکا صحبت می‌کرد، گفت که بیشتر تمرکز روی افریقا خواهد بود؛ جاییکه تهدیدات داعش در حال گسترش است.

داگ هویت، معاون سرپرست نمایندهٔ امریکا برای ایتلاف جهانی جهت شکست داعش گفت:"این یک تهدید بسیار جدی است. ما در مورد هزاران [جنگجو] صحبت می‌کنیم."

او گفت:"بیش از همه نگران کننده، متحدین داعش هستند که در حال حاضر در جنوب افریقا فعال هستند، زیرا تعداد آنها فوق العاده زیاد است و آنها قلمرو زیادی را در دست دارند."

قرار بود انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، با ناصر بوریتا، وزیر خارجهٔ مراکش میزبانی مشترک این دیدار را به عهده داشته باشند، اما آزمایش کووید۱۹ آقای بلینکن مثبت شد و ویکتوریا نولند دپلومات ارشد امریکایی میزبان این نشست خواهد بود.

این نشست سه سال پس از آن برگزار می‌شود که این ایتلاف به جنگجویان سوری کمک کرد تا خلافت خود خواندهٔ داعش در سوریه و عراق را سرکوب کنند.

اما پس از آن جهادی‌های داعش تلاش کرده اند تا حضور خود را در جنوب وغرب افریقا گسترش دهند.

ایتلاف جهانی علیه داعش در سال ۲۰۱۴ پس از تصرف بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه توسط این گروه تشکیل شد و اکنون شامل ۸۴ کشور و سازمان‌های بین‌المللی است.

در تهیه این گزارش از بخش انگلسی صدای امریکا و خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG