لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در زمرۀ مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران


سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر یک گزارش تازه، پنج کشور را به عنوان مرگبارترین کشورها در جهان برای خبرنگاران قلمداد کرد.

بر اساس این گزارش مکسیکو، عراق، افغانستان، پاکستان و هند، مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است.

این سازمان گفته است که در جریان امسال، تنها هشت خبرنگار در مکسیکو، شش خبرنگار در عراق، پنج خبرنگار در افغانستان، چهار تن در هند و چهار تن دیگر در پاکستان کشته شده اند.

یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۰ خبرنگار در جهان کشته شده اند که ۸۶ درصد آنان به گونۀ عمدی و در جریان کار هدف قرار گرفته اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید کرده است که همزمان با پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان، خشونت‌ها علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در این کشور رو به افزایش بوده است.

این سازمان همچنان گفته که در دو ماه اخیر سه خبرنگار به شمول محمد الیاس داعی و ملالی میوند در ولایت‌های هلمند و ننگرهار هدف قرار گرفته و تا اکنون هیچ گروهی مسوولیت حمله بر آنان را نپذیرفته اند.

این دومین سال است که افغانستان به عنوان "سومین کشور مرگبار برای خبرنگاران" در جهان شناخته می‌شود.

در چند هفتۀ اخیر کشتار هدفمند که در آن خبرنگاران، فعالان مدنی، داکتران و مدافعان حقوق‌بشر کشته شده اند، افزایش یافته است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز گذشته حمله برخبرنگاران وفعالان مدنی را حمله بر یک "نسل" عنوان کرد و از نهادهای امنیتی افغانستان خواست که برای بهبود وضعیت امنیتی خبرنگاران و فعالان مدنی در این کشور تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG