لینک های دسترسی

Breaking News

مدیریت آب‌های افغانستان؛ 'کار ساخت ۴۴ بند آب به زودی آغاز می‌شود'


ادارۀ ملی تنظیم امور آب افغانستان می‌گوید که قرار است کار ساخت ۴۴ بند بزرگ آب در این کشور آغاز شود.

نظام‌الدین خپلواک، سخنگوی این اداره روز دوشنبه پنجم اپریل (۱۶ حمل) به صدای امریکا گفت که این بند‌های آب در ۲۱ ولایت به ویژه در ولایت‌های، زابل، ارزگان، غزنی، پکتیا، پکتیکا، میدان وردک، ننگرهار، فاریاب، غور، بادغیس، کنر، نورستان و پروان اعمار خواهند شد.

آقای خپلواک افزود: "قرارداد‌های این بندها در ماه ثور امضا و کارهای عملی آن عملاً آغاز می‌شود و در وقت معین آن به بهر‌ه‌برداری سپرده خواهند شد."

سخنگوی ادارۀ ملی تنظیم امور آب افغانستان علاوه کرد که ساخت این بند‌ها بیش از ۶۰۰ میلیون دالر هزینه خواهد برداشت.

ابر اساس معلومات این اداره در حال حاضر، کار ساخت ۱۳ بند آب در این کشور جریان دارد و قرار است به زودی کار بند آب شورابک در بدخشان و بند آب شاه و عروس در کابل تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شوند.

ادارۀ ملی تنظیم امور آب افغانستان می‌گوید هم اکنون کار روی بند‌های، کجکی در هلمند، بخش‌آباد در فراه، مچلغو در پکتیا، سلطان در غزنی، توری در زابل، پلتو در پکتیکا، شاه و عروس در کابل، پاشدان در هرات، شورابک در بدخشان و بند‌های سرآب و شفلوغ در ولایت ارزگان جریان دارد.

با وجود آنکه حکومت افغانستان می‌گوید که آب‌های این کشور را مهار خواهد کرد، تحلیلگران ادعا دارند که حکومت این کشور به دلیل جنگ، مداخلهٔ کشور های همسایه، فساد اداری و ناتوانی مالی، توان مدیریت آب‌ها را ندارد.

XS
SM
MD
LG