لینک های دسترسی

Breaking News

فعالیت قنسولی سه کشور در بلخ متوقف شد – مقام‌ها


شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ
شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ

مقام‌های محلی ولایت بلخ می‌گویند که همزمان با تشدید جنگ در این ولایت، قونسلگری‌های ترکیه، پاکستان و ایران در این ولایت بسته شده اند.

گفته می‌شود که تمامی دپلومات‌های این کشورها شهر مزار شریف را ترک کرده و به کابل رفته اند.

محمد فرهاد عظیمی، والی بلخ روز یکشنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) گفت که هر چند از تامین امنیت نمایندگی‌های دپلوماتیک در این ولایت اطمینان داده اند، اما دیده می‌شود که آنان نگران وضعیت امنیتی در این ولایت بوده اند.

آقای عظیمی افزود: "ما هرچند که اطمینان لازم را برای این قونسلگری‌ها دادیم... این‌ها با ما تماس گرفتند آنچه که وضعیت واقعی بود ما همرای شان شریک ساختیم، آنان گفتند که بخاطر مشوره با سفرای کشورهای شان به کابل می‌روند و بعضی‌ها هم به این خاطر (مشکلات امنیتی) قونسلگری‌های شان را ترک کردند."

همچنین برخی منابع در ولایت بلخ می‌گویند که قونسلگری‌های اوزبیکستان، قزاقستان و ترکمنستان در این ولایت نیز صدور ویزه به شهروندان افغانستان را محدود ساخته اند.

بلخ یکی از ولایت‌های مهم و کلیدی در شمال افغانستان است؛ جاییکه شماری از کشورها در آن قونسلگری دارند.

در این حال، مسوولان قونسلگری اوزبیکستان در بلخ می‌پذیرند که صدور ویزه سیاحتی را در روزهای اخیر محدود ساخته اند.

جعفر فتاح‌یوف، سر قونسل اوزبیکستان در بلخ گفت: "ویزه توریستی موقتی لغو شده، اما فعالیت ما ادامه دارد. اوضاع متشنج است و نگرانی‌ها وجود دارد."

این در حالی است که اخیراً حملات طالبان بر شماری از ولسوالی‌های ولایت بلخ شدت یافته و به گفتۀ مقام‌ها، بسیاری این حملات از سوی نیروهای امنیتی افغان دفع شده است.

دو هفته پیش، طالبان حتی تا نزدیکی‌های شهر مزارشریف، مرکز این ولایت رسیده و پس از آن‌، صدها نفر در این ولایت علیه طالبان بسیح شده و در اطراف این شهر مستقر شده اند.

گذرگاه مرزی حیرتان نیز از دو هفته به این‌سو، به روی تردد مسافران مسدود شده است، اما انتقال کالاهای تجارتی از طریق خط آهن، کشتی و وسایط باربری به افغانستان جریان دارد.

XS
SM
MD
LG