لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون در صدد تسریع روند تخلیۀ هزاران همکار افغان قوای امریکایی است


وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا در مراحل مقدماتی برنامه ریزی برای خروج احتمالی هزاران شهروند افغان که در دو دهۀ پسین با ایالات متحده در افغانستان کار کرده اند، قرار دارد که تسریع روند صدور ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا بخشی از آن است.

شبکۀ خبری سی ان ان به نقل از چهار مقام حکومت ایالات متحده گزارش داده است که تا کنون قصر سفید دستور رسمی در این مورد به پنتاگون نداده است، اما حکومت ایالات متحده زیر فشار شدید کانگرس و برخی گروه‌های دیگر قرار دارد تا پیش از پایان روند خروج قوا از افغانستان، افغان‌هایی که با این نیروها کار کرده اند، از افغانستان بیرون کشیده شوند تا هدف حملات طالبان قرار نگیرند.

به دستور جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، روند خروج کامل نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان به تاریخ اول می سال روان آغاز شد و قرار است تا تاریخ ۱۱ سپتمبر سال روان تمام قوای امریکایی از آن کشور بیرون شوند.

این مقام‌های امریکایی که نامی از آنان در گزارش سی ان ان گرفته نشده است، احتمال خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان را تا ماه جولای رد نکرده‌اند.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که حدود ۱۸ هزار شهروند افغان برای دریافت ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا درخواست کرده اند و منتظر تایید درخواستی‌های شان و صدور ویزه اند.

ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا به آن شهروندان افغان داده می‌شود که در دو دهۀ گذشته چه به صفت ترجمان یا هم دیگر بخش‌ها با نیروهای امریکایی یا برای حکومت ایالات متحده در افغانستان کار کرده اند.

روند صدور ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا طولانی بوده و با توجه به اینکه فقط سه و نیم ماه دیگر به مهلت خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان باقی‌مانده است، به نظر نمی‌رسد که در این مدت به تمام درخواست‌ کنندگان ویزه صادر شود.

اما جنرال فرانک (کنیت) مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی ماه گذشته تسریع برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت را بهترین گزینه برای بیرون کشیدن همکاران افغان قوای امریکایی خواند و گفت که اگر به قوماندانی مرکزی قوای امریکایی در این زمینه دستور داده شود، همکاری خواهد کرد.

این مقام‌های امریکایی به سی ان ان گفته اند که روند تخلیۀ هزاران شهروند افغان که با قوای امریکایی همکار بوده اند، بسیار پیچیده است؛ به گونۀ مثال چه تعداد آنان باید منتقل شوند، چه تعداد پرواز برای انتقال آنان نیاز است، آیا آنان در جریانی که درخواست ویزۀ شان طی مراحل می‌شود در یک محل موقت بیرون از ایالات متحده منتقل شوند و پیچیدگی‌های دیگری از این قبیل.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که آن وزارت تلاش دارد تا طی مراحل و روند صدور درخواست‌های ویزۀ خاص مهاجرت در سفارت امریکا در کابل سریع باشد، اما به گفتۀ وی درخواست کنندگان می‌توانند در سفارت‌های امریکا در کشورهای همسایۀ افغانستان نیز مراجعه کنند.

افزون بر قانونگذاران هر دو حزب –جمهوریخواه و دموکرات – در کانگرس امریکا، گروه‌ها و افراد سرشناس بر حکومت امریکا فشار وارد کرده اند تا پیش از پایان روند خروج قوا از افغانستان، تمام همکاران افغان قوای امریکایی از افغانستان بیرون کشیده شوند.

در پی این فشارها، وزارت خارجۀ ایالات متحده شمار کارمندان بخش قنسولی سفارت امریکا در کابل را زیاد کرد تا بتوانند به شمار بیشتر درخواست‌های ویزه رسیدگی کنند.

XS
SM
MD
LG