لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش کروناویروس 'حالت اضطرار صحت جهانی' شناخته شد


سازمان جهانی صحت، پس از یک رایزنی طولانی، شام پنجشنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) گسترش کروناویروس را "حالت اضطرار صحت جهانی" اعلام کرد.

تصمیم سازمان جهانی صحت پس از آن اتخاذ شد که کروناویروس در چین جان ۱۷۰ نفر را گرفت و نیز واقعات مثبت این بیماری در ۱۸ کشور دیگر جهان ثبت شد.

چین امروز جمعه تائید کرد که شماری افرادیکه در آن کشور به کرونا ویروس مبتلا شده اند، حال تقربیاً به ۱۰ هزار واقعه رسیده است و رقم تلفات ناشی از ابتلا به کروناویروس به ۲۱۳ نفر رسیده است.

سازمان جهانی صحت، یک "رویداد خارق العادۀ صحی" را که خطر آن متوجه سایرکشورهای جهان بوده و نیازمند پاسخگویی هماهنگ بین المللی باشد "اضطرار صحت جهانی" اعلام می‌کند.

چین نخست در دسمبر سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی صحت را از واقعات یک ویروس جدید آگاه کرد. از آن زمان تا کنون حدود ده هزار واقعۀ مثبت این ویروس در چین به ویژه شهر اووهان که منشا این ویروس است، ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت روز پنجشنبه (۳۰ جنوری) اذعان داشت که واقعات مثبت این ویروس در بیرون از چین در ۲۱ کشور جهان به بیش از ۸۰ واقعه رسیده است.

واقعات مثبت کروناویروس بر علاوۀ چین در ایالات متحده، کانادا، تایلند، جاپان، سنگاپور، هانگ کانگ، مالیزیا، ماکو، آسترالیا، ویتنام، فرانسه، آلمان، امارات متحدۀ عرب، فنلند، سریلانکا، نیپال، هند، فلیپین، بریتانیا و کمبودیا، ثبت شده است.

در تازه ترين واقعۀ ابتلا افراد به کروناويروس در بيرون از چين، بريتانيا امروز جمعه دو واقعۀ مثبت این ویروس را ثبت کرده است.

در حالیکه دانشمندان تلاش دارند نحوۀ دقیق گسترش و روش جلوگیری از این ویروس ساری را دریابند؛ برخی کشور های همسایۀ چین، از جمله روسیه، کوریای شمالی و منگولیا، روز پنجشنبه سرحدات شان را با چین مسدود کردند.

پس از آنکه یک داکتر در یک شفاخانه در فرانسه، به خاطر تماس با فرد مصاب به این ویروس مبتلا شد، متخصصین ابراز نگرانی کرده اند که گسترش این ویروس جدید از بیماران به کارمندان صحی، می تواند نشاندهندۀ سرایت ویروس در نزد انسان ها باشد.

گسترش این ویروس سبب شده تا بسیاری از کشور های جهان شهروندان شان از چین بیرون کنند و بسیاری شرکت های هوایی، پرواز های خود را به صورت موقت به چین به حالت تعلیق آورده اند.

وزارت خارجه اي افغانستان نيز تصميم گرفته است تا محصلين افغان مستقر در ولايت اووهان چين را به افغانستان انتقال دهند؛ اما تاهنوز از زمان و چگونگي اين اقدام، جزييات ارايه نشده است.

اسراییل نیز روز پنجشنبه (۳۰ جنوری)، در یک اقدام پیشگیرانه، پرواز های چین را به این کشور متوقف ساخت. وزیر صحت اسراییل با اعلام این خبر، مشخص نساخت که توقف پرواز های چین به اسراییل برای چه مدتی دوام خواهد کرد.

تاکنون تداوی مشخص یا واکسینی برای وقایۀ این ویروس ایجاد نشده اما داکتران طب بر مراعات نمودن حفظ الصحه به ویژه استفاده از ماسک، شستن دست ها با صابون برای ۲۰ ثانیه تاکید کرده علاوه می کنند که در صورت مشاهده کردن اعراض و علایم این بیماری که مشابه به سرما خوردگی است؛ در اسرع وقت نزد داکتر مراجعه شود.

XS
SM
MD
LG