لینک های دسترسی

Breaking News

همه‌گیری کروناویروس و کمبود کاندوم در جهان


گسترش کروناویروس که منجر به مسدود شدن بزرگترین کارخانۀ تولید کاندوم در جهان شده است، شاید مانند کاغذ تشناب، تقاضا را برای کاندوم نیز بیشتر کند.

کارخانۀ کاندوم سازی کارکس در مالیزیا که بیش از ۲۰ درصد کاندوم مورد نیاز جهان را تولید می‌کند، به خاطر تدابیر جدی به منظور جلوگیری از گسترش کروناویروس در آن کشور، در هفتۀ گذشته مسدود بود و حتا یک کاندوم هم تولید نکرد.

به دلیل نیازمندی کاندوم در جهان، به گونۀ استثنایی به این شرکت اجازه داده شد تا از جمعۀ گذشته با تنها نصف نیروی کاری خود تولیدات را از سر گیرد، هرچند حکومت مالیزیا تا ۱۴ اپریل قرنطین سراسری را در آن کشور اعلام کرده است.

گوا میا کیات، مدیر عامل شرکت کارکس به خبرگزاری رویترز گفته است که برگشت شرکت‌ها به ظرفیت و خط تولید شان به سطح پیش از همه‌گیری کروناویروس زمانگیر خواهد بود.

آقای گوا گفت: "ما شاهد کمبود کاندوم در سرتاسر جهان خواهیم بود که وحشتناک است. نگرانی من این است که شمار زیاد برنامه‌های بشردوستانه در افریقا با مشکل کمبود کاندوم روبرو خواهد شد. این کمبود برای دو هفته یا یک ماه نبوده بلکه شاید چندین ماه طول بکشد".

تولیدات شرکت کارکس هم به گونۀ تجارتی در سرتاسر جهان صادر شده و هم از سوی ملل متحد و بخش‌های صحت در شماری از کشورها در چارچوب برنامۀ تنظیم خانواده و جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی، به ویژه ایدز، به نیازمندان عرضه می‌شود.

به گفتۀ آقای گوا همه‌گیری کروناویروس احتمالاً تقاضا را برای کاندوم بیشتر خواهد کرد، زیرا به گفتۀ وی در چنین شرایط دشوار و سردرگم، شاید مردم نخواهند که فرزند به دنیا بیاورند.

مالیزیا بیش از هر کشور دیگر در جنوب‌شرق آسیا واقعات کروناویروس را گزارش داده است. تا صبح یکشنبه ۲۹ مارچ شمار واقعات کروناویروس در مالیزیا به ۲۴۷۰ و مرگ و میر ناشی از آن به ۳۵ می‌رسید.

سایر کشورهای تولید کنندۀ کاندوم در جهان، چین، هند و تایلند اند که هر سه با مشکل گسترش کروناویروس دست و گریبان اند.

XS
SM
MD
LG