لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: حملهٔ‌ روسیه بر اوکراین 'هزینه و عواقب' خواهد داشت 


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) امروز ۲۶ نومبر (پنجم قوس) گفت که اگر روسیه در برابر اوکراین از قدرت نظامی خویش کار بگیرد، با عواقب آن مواجه خواهد شد.

ینس ستولتنبرگ ضمن اظهار نگرانی از افزایش نیروهای روسی در مرز اوکراین افزود که اقدام نظامی برای مسکو پر هزینه تمام خواهد شد.

او اضافه کرد که موضوع قطعات نظامی روسیه در مرز‌های اوکراین که سبب نگرانی‌های عمیق شده است، در ملاقات هفتهٔ آیندهٔ وزاری خارجهٔ ناتو در لتویا به بحث گرفته خواهد شد.

منشی عمومی ناتو گفت که در جریان سال جاری این دومین بار است که روسیه نیروهای محاربوی را به گونهٔ غیرمعمول در منطقه جابجا می‌کند که تانک‌ها، قطعات توپخانه‌ای، طیاره‌های بی سرنشین و سیستم‌های جنگی الکترونیکی در آن شامل اند.
آقای ستولتنبرگ علاوه کرد که با وجود آنکه اوکراین عضو ناتو نیست،‌ متحدین این پیمان به روسیه پیام واضحی می‌فرستد که ناتو برای دفاع از تمام متحدین خویش آماده است.

مسکو این نگرانی‌‌ها را "احساسات اغراق‌‌آمیز" غرب خوانده است.

پیش از این، دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین گزارش‌ها در مورد قصد روسیه برای حمله بر اوکراین را رد کرده گفته بود که هدف این گزارش‌ها شعله‌ور ساختن تنش‌ها است.

آقای پسکوف افزوده بود که روسیه هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند و هدف از تحرکات نیروها در داخل قلمرو این کشور نباید مایهٔ نگرانی برای دیگران باشد.

اوکراین شکایت دارد که روسیه ده‌ها هزار نیروی خویش را در نزدیکی ساحهٔ مرزی جابجا کرده است؛ جاییکه برای افزایش فشار‌ها بر این کشور، تمرینات نظامی را نیز راه اندازی کرده است.

کیف از الحاق شبه جزیرهٔ کریمیه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به اینسو با جدایی طلبان طرفدار روسیه در مناطق شرقی دونتسک و لوگنسک درگیر است.

XS
SM
MD
LG