لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا استفادهٔ اضطراری واکسین کووید۱۹ را تصویب کرد


ادارهٔ تنظیم دارو و مراقبت های صحی بریتانیا(MHRA) مجوز استفاده اضطراری واکسین شرکت فایزر- بیوان‌تک را که به گفته آنان ۹۵ درصد در پیشگیری از بیماری کووید۱۹ موثر است، صادر کرد.

بریتانیا اولین کشور غربی است که روز چهارشنبه دوم دسمبر (۱۲قوس) رسماً واکسین کووید ۱۹ شرکت فایزر و بیو‌ان‌‌تک را تصویب کرد.

مقامات صحی بریتانیا گفته اند که این واکسین در اوایل هفتهٔ آینده به آسیب پذیرترین افراد تطبیق خواهد شد.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا تایید مجوز واکسین بیماری کووید۱۹ را که "پیروزی جهانی و پرتوی از امید در میان تاریکی کروناویروس" توصیف کرد.

آقای جانسن گفت: "این خارق العاده است. واکسین سر از هفته آینده در سراسر بریتانیا در دسترس قرار خواهد گرفت. این محافظت واکسین است که در نهایت به ما امکان می دهد زندگی خود را از سر گیریم و اقتصاد را دوباره به حرکت در آوریم. "

شرکت های دواسازی فایزر و مودرنا از ادارۀ دوا و غذا ایالات متحده نیز درخواست کرده اند تا مجوز مصرف اضطراری واکسین کووید۱۹ تهیه شدۀ این شرکت‌ها را صادر کند.

بر اساس مقررات ادارۀ تنظیم دوا و غذا ایالات متحده، نتایج هر واکسین باید بالای کم از کم ۳۰ هزار داوطلب، به شمول سالمندان، کودکان، جوانان و افراد معروض به خطر، تطبیق شده و به دقت ارزیابی شود تا اجازۀ مصرف همگانی یابد.

شرکت فایزر تا کنون واکسین آزمایشی خود را بر ۴۴ هزار داوطلب در ایالات متحده و پنج کشور دیگر جهان تطبیق کرده است.

قرار است ادارهٔ غذا و دوا ایالات متحده به تاریخ دهم دسمبر در مورد اعطای مجوز استفاده اضطراری واکسین کووید۱۹ تصمیم بگیرد.

استفاده اضطراری واکسین در بریتانیا انتقاداتی را نیز به دنبال داشت. ادارهٔ تنظیم داروی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای غیرمعمول و صریح گفته است که روش طولانی تر این اداره برای تأیید واکسین ها مناسب تر است.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه به مقامات این کشور دستور داد تا واکسیناسیون گسترده علیه کووید۱۹ را از هفته آینده در روسیه آغاز کنند.

پوتین به تاتیانا گولیکووا، معاون صدراعظم این کشور گفت: "اجازه دهید در این مورد توافق کنیم - شما هفته آینده به من گزارش نخواهید داد، اما واکسیناسیون گسترده را شروع خواهید کرد ... بیایید از قبل وارد کار شویم."

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، ادارهٔ پولیس بین المللی یا انترپول نیز روز چهارشنبه هشدار داده است که شبکه های جنایی سازمان یافته می توانند واکسین های کووید۱۹ را هدف قرار دهند و ممکن است به دنبال فروش واکسین های جعلی باشند.

همه‌گیری کروناویروس که در دسمبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین منشا گرفت تا صبح چهارشنبه دوم دسمبر ۲۰۲۰ سبب ابتلای بیش از ۶۴ میلیون نفر در جهان شده و نزدیک به یک میلیون و ۴۸۴ هزار نفر دیگر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG