لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ بسته‌ماندن گذرگاه مرزی چمن؛ 'میلیون‌ها افغانی به تاجران افغان زیان وارد شده است'


اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار از ادامۀ بسته‌ماندن گذرگاه سپین بولدک – چمن انتقاد کرده و گفته است که با مسدود شدن این گذرگاه، تاجران افغان میلیون‌ها افغانی زیان دیده اند.

عبدالباقی بنا، معاون این اتاق روز شنبه ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، صد‌ها لاری حامل اموال تجارتی در هر دو طرف سرحد گیر مانده و منتظر باز شدن این گذرگاه هستند.

گذرگاه مرزی چمن به تاریخ ۱۳ نومبر (۲۳ عقرب) پس از آن به روی تجارت و ترانزیت بسته شد که نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی در این بندر با هم درگیر شدند.

مقام‌های پاکستانی گفتند که این درگیری هنگامی آغاز شد که یک مرد از سمت افغانستان که از مرز عبور می‌کرد، بر یک منسوب امنیتی پاکستان گلوله‌باری کرد که در نتیجه، وی کشته شد و چندین نفر دیگر زخمی شدند. اما تا حالا مشخص نشده است که دو جناح در جریان این درگیری‌ها چه تعداد تلفات داشته اند.

آقای بنا افزود: "کالاهای صادراتی ما متوقف شده است. به خصوص میوه‌های تازه به شمول انار، سبزیجات، پیاز، بادرنگ، سیب، آلو و بسیاری محصولات زراعتی که به بیرون صادر می‌شد، اما حالا این روند با تاخیر مواجه شده است. افغانستان یک کشور وارداتی است و بیشتر کالاهای این زون از طریق گذرگاه چمن وارد می‌شود."

این مقام اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار اضافه کرد که اگر گذرگاه مرزی چمن هرچه زودتر به روی تردد موترهای باربری و به ویژه تجارت و ترانزیت باز نشود، بسیاری از اموال تاجران افغان در دو طرف سرحد از بین خواهد رفت.

حکومت پاکستان از طالبان خواسته است تا قبل از اینکه گذرگاه مرزی چمن دو باره باز شود،‌ شخصی را که مظنون به کشتن یک منسوب امنیتی پاکستان است، به مقام‌های آن کشور تحویل بدهد.

پس از آن طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفتند که "یک فرد نامعلوم" در مسیر سپین بولدک-چمن بر نیروهای امنیتی پاکستان گلوله باری کرده است که در اثر آن یک سرباز پاکستانی کشته شده است. طالبان ضمن ابراز تاسف به خاطر این رویداد گفته اند که برای تحقیقات در پیوند به این رویداد یک "هیات عالیرتبه" گماشته شده است.

معاون اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار از مقام‌های طالبان و پاکستانی خواست که از وقوع چنین رویدادها درآینده جلوگیری کرده و همچنان روابط تجاری میان دو کشور نباید قربانی موضوعات سیاسی شود.

اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار از طالبان و مقام‌های پاکستانی خواست که هرچه زودتر گذرگاه مرزی چمن را به روی تجارت و ترانزیت باز کرده تا روند واردات و صادرات از این گذرگاه دوباره از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG