لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیگران غربی: آخندزاده چند سال پیش فوت کرده، طالبان: زنده است


در حالی که بیش از سه ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه تا اکنون در انظار عام ظاهر نشده و نه هم ویدیویی یا تصویری‌جدیدی از او نشر شده است.

شماری از مقامات حکومت پیشین افغانستان و تحلیلگران غربی به این باور اند که رهبر این گروه چند سال پیش فوت کرده است، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان چندی پیش گفت که او زنده است و به زودی در محضر عام خواهد آمد.

در ماه اکتوبر گزارش‌های نشر شد که گویا رهبر طالبان در شهر قندهار از یک مدرسه دیدن کرده و در آنجا سخنرانی نیز کرده است.

هیچ عکس یا ویدیویی از جریان سخنرانی رهبر طالبان نشر نشده است، و در پیام صوتی ده دقیقه‌ای منسوب به وی، ملا هبت‌الله به مسایل سیاسی افغانستان تماس نگرفت و تنها پیام‌های دینی و مذهبی داده و برای طالبان دعا کرده است.

آخندزاده در سال ۲۰۱۶ پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی، به صفت رهبر این گروه گماشته شد.

گروه طالبان تا اکنون چندین فرمان را به نام رهبر خویش نشر کرده اند.

شکرالله معصوم، مسوول امنیتی در مدرسۀ دارالعلوم حکیمه به فرانس‌پرس گفت که ملاهبت‌الله در حالی که مسلح بود با سه محافظ‌‌ش از این مدرسه دیدن کرد.

او افزود که در جریان دیدار او هیچ کسی اجازه نداشت از تلیفون یا سایر وسایل ثبت صدا استفاده کند.

یکی از شاگران این مدرسه گفت که از خوشحالی زیاد فراموش کردند به صورت او نگاه کنند و بدین ملحوظ نتواست تایید کند او واقعاً‌ رهبر طالبان بود.

گروه طالبان، پنج سال پیش فقط یک تصویری از آخندزاده را نشر کرده اند.

تحلیگران غربی می‌گویند که دیدار از مدرسه به گونهٔ محتاطانه برنامه ریزی شده و فریبکاری بود.

خبر مرگ ملا محمد عمر، بنیانگذار گروه طالبان نیز دو سال پس از در گذشت‌اش تایید شده بود.

یکی از مقامات امنیتی حکومت پیشین افغانستان به فرانس پرس گفت که آخندزاده زنده نیست و هیچ نقشی در تصرف کابل نداشته است.

شماری از منابع گفته اند که ملاهبت‌الله و برادرش در حدود سه سال پیش در جریان یک حملهٔ انتحاری در شهر کویتهٔ پاکستان کشته شده اند. فرانس پرس از این منابع نام نبرده است.

ادارات متعدد استخباراتی خارجی نیز، باور مشابهی دارند.

فرانس پرس گفته است که وزارت دفاع و ادارهٔ استخبارات ایالات متحده در مورد آوازه‌های مرگ رهبر طالبان به سوالات این خبررسانی پاسخ ندادند.

ملا هبت‌الله آخندزاده باشندۀ اصلی ولسوالی پنجوایی قندهار است که در بخش دینی تحصیلات عالی دارد.

هبت‌الله آخندزاده، هنگام تجاوز قشون سرخ شوروی به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و در قالب حزب اسلامی مولوی محمدیونس خالص در جبهه ملا محمد آخند، به مبارزۀ مسلحانه پرداخت.

هبت‌الله آخندزاده یک مدرسه دینی را در منطقه کوچلاک ایالت بلوچستان پاکستان رهبری می‌کرد و پس از پیروزی طالبان در مقابل حکومت مجاهدین، در ولایت قندهار قاضی شد و بعد از آن تا سال ۲۰۰۰ رییس محکمهٔ نظامی در ولایت ننگرهار بود.

در زمان سقوط رژیم طالبان، آخندزاده محکمهٔ نظامی کابل را رهبری می‌کرد و سپس به پاکستان فرار کرد و در شهر کویته پناه گرفت.

فرانس‌پرس از یک منع دیگر نقل کرده که گفته است در جریان سال ۲۰۲۰ سه بار با هبت‌الله ملاقات کرده است. او همچنان گفته است که رهبر طالبان از تکنالوژی نوین استفاده نمی‌کرد و از طریق نامه و تلیفون‌های دیجیتل با زیردستانش صحبت می‌کرد.

یک منبع امنیتی در منقطه گفته است که اگر طالبان اعلام کنند که ملا هبت‌الله زنده نیست و آنان در تلاش یافتن رهبر جدید اند، این امر سبب ایجاد جدایی میان طالبان خواهد شد و گروه داعش - خراسان از آن سود خواهد برد.

این دو گروه از چندین سال به اینسو در افغانستان با هم درگیر اند.

با همه ابهامات در مورد زنده بودن رهبر طالبان، یک سخنگوی این گروه به فرانس‌پرس گفت که او امور را به گونهٔ منظم رهبری می‌کند و نیازی به ظاهر شدن در انظار عمومی ندارد.

XS
SM
MD
LG