لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: عاملان کشتار غیرنظامیان در افغانستان محاکمه شوند


آرشیف
آرشیف

عفو بین الملل از حکومت افغانستان می‌خواهد که باید عاملان یک سری "حملات وحشیانه" را که منجر به کشته‌شدن حداقل ۲۴ غیرنظامی در بیش از یک هفته شده است، مورد پیگرد قرار دهند و آنها را محاکمه کنند.

این سازمان در اعلامیه‌ای به هدف قرارگرفتن واکسیناتوران در ننگرهار، کشتار ماین‌پاکان در بغلان و حملات اخیر در غرب کابل اشاره کرده است.

سمیرا حمیدی یکی از اعضای این سازمان در جنوب آسیا گفته است که کشتار غیرنظامیان بدون تقریباً هیچ‌گونه مجازاتی در افغانستان ادامه دارد.

خانم حمیدی تاکید کرده است: "مقامات افغانستان باید با شروع تحقیقات مستقل و موثر در مورد این حملات و سایر حملات به غیرنظامیان، این چرخه معافیت از مجازات را خاتمه دهند و عاملان آن را به دادگاه بکشانند."

سازمان عفو بین‌الملل از طرفین درگیر خواسته است که تمام اقدامات لازم را برای محافظت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه انجام دهند.

خانم حمیدی گفته است: "ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که حمایت از غیرنظامیان و اقلیت‌ها را به عنوان مولفه اصلی حمایت مداوم شان از روند صلح قرار دهند."

بر اساس معلومات عفو بین‌الملل، کارمندان صحی، امدادرسانان، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران از آغاز گفتگوهای صلح در دوحۀ قطر، هدف موجی از حملات هدفمند قرار گرفته اند.

این سازمان گفته است که از جملۀ تمامی قضایا به جز از یک فضیۀ قتل، در مورد رویدادهای دیگر تحقیقات انجام نشده و هیچ فردی به محاکمه کشانده نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل، حملات هدفمند به دانش‌آموزان، کارمندان صحی، امدادارسانان و غیرنظامیان را جنایات جنگی خواند.

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز با نشر اعلامیه‌ای با اشاره به کشتار واکسیناتوران در ننگرهار – که روز سه شنبه اتفاق افتاد – گفته است که روند فزایندۀ چنین حملات در برابر کارمندان صحی نگران‌کننده است.

اتحادیه اروپا گفته است: "این جنایات نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین‌المللی است و باید فوراً پایان یابد. کارمندان صحی و امدادرسانان باید بتوانند کارهای خود را با خیال راحت انجام دهند."

نگرانی‌ها از حملات هدفمند و کشتار غیرنظامیان در حالی مطرح شده که بر اساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، تنها در ماه می ۲۸۰ غیرنظامی به شمول ۱۰۹ کودک در ولایات مختلف در نتیجه رویدادهای ضد امنیت کشته و ۶۳۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG