لینک های دسترسی

Breaking News

دموکرات‌ها اکثریت شان را در مجلس سنای کانگرس امریکا حفظ کردند


پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای کانگرس ایالات متحده در ایالت نوادا، اعضای حزب دموکرات با کسب ۵۰ کرسی مجلس سنا توانستند بار دیگر اکثریت خود را در این مجلس حفظ کنند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس شام شنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) گزارش داد که با پیروزی کترین کورتیز مستوس نامزد حزب دموکرات برای کرسی مجلس سنا از ایالات نوادا، اکنون قانونگذاران دموکرات در این مجلس اکثریت دارند.

مجلس سنای کانگرس ایالات متحده ۱۰۰ عضو دارد و بر اساس قانون در رای‌گیری مجلس سنا، معاون رییس جمهور امریکا نیز حق رای دارد که با این حساب، دموکرات‌ها اکثریت خود را در این مجلس حفظ کردند.

چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنای ایالات متحده دقایقی پس از اعلام پیروزی مستوس در نوادا در یک پیام تویتر نوشت: "رای‌دهندگان امریکایی دیدند که دموکرات‌های سنا در دو سال گذشته قادر به انجام چه کارهایی بودند."

انتخابات عضو سنا از ایالت جورجیا به دور دوم رفته و قرار است رای‌دهندگان در این ایالت به تاریخ ششم دسمبر از میان دو نامزد، رافایل وارنوک دموکرات و هرشل واکر جمهوریخواه، یکی را برای کرسی سنا برگزینند.

اکثریت دموکرات‌ها در مجلس سنا عرصه را برای جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در زمینۀ معرفی اعضای کابینه و نهادهای عدلی و قضایی سهل می‌کند.

به دلیل اینکه شمارش آرای انتخابات هشتم نومبر در شماری از ایالت‌های امریکا تا هنوز نهایی نشده است، سرنوشت مجلس نمایندگان کانگرس تا حال معلوم نیست که آیا دموکرات‌ها در آن اکثریت خود را حفظ کرده یا اینکه کنترول مجلس برای دو سال آینده به دست جمهوریخواهان خواهد افتاد.

در صورتیکه دموکرات‌ها بتوانند اکثریت خود را در مجلس نمایندگان نیز حفظ کنند، فرصتی برای رییس جمهور بایدن خواهد بود تا در دو سال باقیماندۀ ریاست جمهوری خود، اجنداها و اولویت‌های خود را با داشتن حمایت از هر دو مجلس کانگرس تطبیق کند.

با اینحال، رییس جمهور بایدن قادر به تطبیق برخی تغییرات بزرگ در قوانین نخواهد بود، زیرا برای انجام چنین کار باید کم از کم ۶۰ عضو مجلس سنا از چنین طرحی حمایت کنند.

نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنونی در ایالات متحده بسیار غیرمنتظره بوده است، زیرا به گونۀ سنتی، هر حزبی که کنترول قصر سفید یا قوۀ اجراییه را در دست دارد، در انتخابات میان دوره‌ای کنترول کانگرس یا قوۀ مقننه را از داده است.

XS
SM
MD
LG