لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تب خون‌دهنده طی دو ماه پسین ۳۸ درصد افزایش یافته است


در آستانۀ فرارسیدن عید قربان، وزارت صحت عامه حکومت طالبان از افزایش ۳۸ درصدی واقعات تب کانگو یا تب خون‌دهنده طی دو ماه اخیر در سراسر افغانستان خبر داده است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت، امروز دوشنبه دهم جون (۲۱ جوزا) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که طی پنج ماه نخست سال روان میلادی ۲۰۳ واقعه مثبت تب کانگو و شش مورد مرگ ناشی از آن در سراسر افغانستان ثبت شده است.

امرخیل افزود که سال گذشته حدود ۲۴۴ واقعۀ مثبت تب کانگو ثبت شده بود که از این میان حدود ۱۰۰ بیمار جان باختند.

سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفت: "نسبت به ماه‌های اول سال ۲۰۲۴ طی دو ماه پسین واقعات مثبت کانگو در افغانستان ۳۸ درصد افزایش یافته است، البته آمادگی کامل برای آن داریم و امید است که بیمارانی که مراجعه می‌کنند، خدمات خوب برای شان ارایه شود."

تب کانگو بیماری کشندۀ ویروسی است که از مواشی به انسان انتقال می‌یابد. ویروس این بیماری در بدن یک نوع کنه وجود دارد که این کنه در بدن مواشی زند‌گی می‌کنند.

واقعات مثبت تب کانگو بیشتر با فرارسیدن ایام عید، زمانی که ذبح حیوانات برای قربانی افزایش می‌یابد و نیز در ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد.

امرخیل گفت که برای ارایه خدمات بهتر به مبتلایان تب کانگو، مراکز درمان امراض انتانی در ولایات و شفاخانه تخصصی انتانی در کابل آماده اند و پلازما یا خونی که برای مبتلایان نیاز است، به همکاری سازمان جهانی صحت در مراکز صحی و شفاخانه انتانی موجود است.

امرخیل گفت: "وزارت صحت عامه برای اینکه جلو بیماری تب کانگو را بگیرد، گاه ناگاه سیمینارهایی دایر شده و گاه گاهی توسط علمای کرام و کارمندان صحی به مردم معلومات شریک کرده ایم تا از بیماری تب کانگو جلوگیری کنیم."

سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان از مردم خواست تا به هدایاتی که کارمندان صحی به آنان می‌دهند، عمل کنند تا خود و خانوادۀ شان از مبتلاشدن به بیماری تب کانگو محافظت شوند.

سازمان جهانی صحت گفته است که طرح ملی آمادگی و پاسخ برای تب کانگو تهیه شده و برای تایید با وزارت صحت عامه به اشتراک گذاشته شده است.

این سازمان گفته است: "از ابتدای سال ۲۰۲۴، در مجموع ۴۶۹ دوز تابلیت ۲۰۰ میلی گرامی ریباویرین و ۱۵۳۰ دوز زرقی ریباویرین به هفت دفتر زیرمجموعه سازمان جهانی صحت در سراسر کشور [افغانستان] توزیع شده است."

سازمان جهانی صحت نیز گفته است که طی پنج ماه گذشته سال روان میلادی موارد مشکوک تب کانگو در افغانستان بیشتر از میانگین سه سال گذشته بوده، طوری که در این مدت ۹۴۳ مورد گزارش شده است.

به گفته این سازمان برای مدیریت بیماری تب کانگو در سال روان میلادی ۳۸۶ کارمند صحی به شمول داکتران و پرستاران در مناطق معروض به این بیماری آموزش دیده اند.

متخصصان می‌گویند که برای جلوگیری از انتشار ویروس تب کانگو، هنگام ذبح حیوانات و پارچه‌کردن گوشت، باید از دست‌کش، ماسک، پیش‌بند و عینک، استفاده شود، حیوانات در مکان‌های تمیز ذبح شوند و گوشت مواشی به مدت ۲۴ سال در یخچال نگهداری شود.

همچنان آنان تاکید می‌کنند که هنگام چیدن کنه‌ها از بدن مواشی، دست‌کش استفاده شود.

گروه

XS
SM
MD
LG