لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: ۲۰۲۴ سال پرچالشی برای نظام صحی افغانستان خواهد بود


ملل متحد تخمین می‌کند که در حال حاضر ۱۷.۹ میلیون نفر در افغانستان به خدمات بهداشتی نیاز دارند
ملل متحد تخمین می‌کند که در حال حاضر ۱۷.۹ میلیون نفر در افغانستان به خدمات بهداشتی نیاز دارند

سازمان جهانی صحت با اشاره به نیازمندی‌های فزایندۀ بشری و بحران انسانی پایدار در افغانستان می‌گوید که سال روان میلادی برای نظام بهداشتی این کشور پرچالش خواهد بود.

این سازمان امروز پنجشنبه ۲۲ فبروری (سوم حوت) در شبکه ایکس گفته است که شهروندان افغانستان یک سیستم بهداشتی ناپایدار را تحمل می‌کنند و با کمبود مواد غذایی و سوتغذیه روبرو استند.

به گفتۀ این سازمان، نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان به طرز چشمگیری افزایش یافته است و شمار نیازمندان از ۱۸.۴ میلیون نفر در قبل از اگست ۲۰۲۱ به ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

این سازمان گفته است: "پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۴ یک سال چالش‌برانگیز باشد، زیرا سیستم صحی افغانستان همچنان تحت تاثیر سرمایه گذاری اندک و مشکلات اقتصادی در همه سطوح قرار دارد".

در پاسخ چالش‌های موجود فراراه نظام صحی افغانستان، سازمان جهانی صحت در چوکات برنامه پاسخگویی سه اولویت استراتیژیک را برجسته کرده است.

رسیدن به مناطق دوردست و اولویت دادن به سلامتی زنان و کودکان، محافظت از مردم با افزایش پاسخ به شرایط اضطراری جاری و نیازهای بهداشتی در حال ظهور و هماهنگی بخش صحی برای حداکثر موثریت سه اولویت استراتیژیک در برنامه پاسخگویی سازمان جهانی صحت است.

این سازمان گفته است: "سازمان جهانی بهداشت به ۳۵۲ میلیون دالر اضافی برای تکمیل بودجه مجموعی ۴۲۳ میلیون دالری برای ۲۰۲۴ - ۲۰۲۵ نیاز دارد".

پیش از این، اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته بود که در سال روان میلادی، ۱۷.۹ میلیون نفر در افغانستان به خدمات بهداشتی نیاز خواهند داشت.

اما این اداره ملل متحد گفته است که از میان تمام نیازمندان در بخش صحت، ۱۲.۸ میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های نهادهای امدادرسان صحی قرار خواهند گرفت.

سازمان جهانی صحت در حالی نظام صحی افغانستان را پرچالش می‌داند که قبل بر این، دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی گفته بود که کاهش شدید کمک‌های خارجی با نظام صحی افغانستان، در کنار بدرفتاری جدی طالبان با زنان و دختران، حق سلامت میلیون‌ها افغان را به خطر انداخته است.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، بحران صحی، مردم افغانستان را به طور فزاینده‌ای در برابر سوتغذیه شدید و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر کرده است.

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، تصمیم اهداکنندگان به کاهش کمک‌های بشردوستانه، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را تضعیف، اقتصاد را بی‌ثبات و ناامنی غذایی را بدتر کرده است.

فرشته عباسی، پژوهشگر مسایل افغانستان در دیدبان حقوق بشر، گفته است: "از دست‌دادن کمک‌های انکشافی خارجی و نقض حقوق [توسط] طالبان باعث یک بحران صحی فاجعه‌بار در افغانستان شده است که به طور نامتناسبی به زنان و دختران آسیب می‌رساند."

دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت طالبان بودجه کمی را برای مراقبت‌های صحی اختصاص داده اند که این سکتور حیاتی را تهدید می‌کند، در حالی که سازمان‌های امدادرسان برای پر کردن این خلای مالی تلاش کرده اند.

گزارش حاکی است که تعداد فزاینده‌ای از افغان‌ها اکنون برای پرداخت هزینه غذا با مشکل مواجه هستند و اغلب نمی‌توانند هزینۀ دوا و ترانسپورت را برای رسیدن به خدمات صحی تامین کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG