لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه ده ها پناهجوی افغان را به کابل برگشت داد


شش نفر از برگشت داده شدگان شهروندان پاکستانی اند.
شش نفر از برگشت داده شدگان شهروندان پاکستانی اند.

پناهجویان برگشت داده شده با پرداخت پول به قاچاقبران از طریق ایران و ترکیه رهسپار کشورهای اروپایی بودند.

ترکیه ۱۷۵ شهروند افغان، عمدتاً جوانان و نوجوانان، را که می خواستند به گونۀ غیرقانونی به کشورهای اروپایی سفر کنند، به افغانستان برگشت داده و امروز آنان را به مقامهای افغان در میدان هوایی کابل تحویل داد.

جنرال حق نواز قوماندان پولیس میدان هوایی بین المللی کابل به خبرنگاران گفت که در مجموع ۱۸۱ نفر توسط طیارۀ آریانا از استانبول به کابل برگشت داده شده اند که در این میان شش شهروند پاکستانی نیز شامل است.

یک مقام امنیتی میدان هوایی کابل به صدای امریکا گفت که شهروندان پاکستانی که خود را افغان معرفی کرده اند، دوباره به ترکیه بازگشت داده خواهند شد.

در میان پناهجویان برگشت داده شدۀ افغان یک کودک هشت ساله از ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار نیز شامل است. شماری از آنان می گویند که از سه ماه به اینسو در ترکیه زندانی بودند، اما پس از پادرمیانی سفارت افغانستان در ترکیه از قید رها شده و خلاف میل شان دوباره به افغانستان برگشتانده شدند.

محمد لطیف باشندۀ ولایت بلخ که او نیز به کابل برگشت داده شده است به صدای امریکا گفت که به قاچاقبر ۴۰۰۰ دالر داده بود تا او را به اروپا برساند، اما وی می گوید که پس از بازداشت شدنش در ترکیه، قاچاقبر ناپدید شد.

جوانان برگشت داده شده وزارت مهاجرین را به عدم کمک و همکاری مقصر می دانند، اما مقامهای آن وزارت می گویند که برای کسانی جبراً برگشت داده می شوند، جز فراهم آوری مشاورت حقوقی هیچ گونه کمکی در نظر گرفته نشده است.

در همین حال، مسوولان کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می گویند که در ۹ ماه نخست سال روان از مجموع پناهجویان ۴۴ کشور جهان، ۱۹ درصد آنان را افغان ها تشکیل می دهند.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره در کابل به صدای امریکا گفت که امسال پناهجویی افغانها در کشورهای پیشرفتۀ غربی، نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. او افزود که در ۹ ماه گذشته ۱۲۴ هزار افغان در کشورهای غربی درخواست پناهندگی داده است.

سازمان ملل متحد دلیل عمدۀ مهاجرت و پناهندگی افغانها را در کشور های خارجی، مشکلات امنیتی و اقتصادی عنوان می کند.

deported afghans
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:19 0:00

XS
SM
MD
LG