لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز دروس پوهنتون‌ها در افغانستان؛ دانشجویان دختر هنوز هم از تحصیل محروم اند


در شماری از مناطق افغانستان روز دوشنبه ششم مارچ (۱۵ حوت) تعطیلات زمستانی پوهنتون‌ها به پایان رسید و دروس دانشجویان آغاز شد، اما تنها پسران اجازۀ رفتن به پوهنتون را یافتند.

طالبان در ماه دسمبر سال گذشته، به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی دستور دادند "تا اطلاع ثانی" به دانشجویان دختر اجازه تحصیل ندهند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱، این گروه افراطی از رفتن دختران بالای صنف ششم به مکتب نیز جلوگیری کرده است.

راحله، یک دانشجوی ۲۲ ساله در ولایت غور گفت: "دلم می‌شکند که می‌بینم پسران به پوهنتون می‌روند، اما ما مجبوریم در خانه بمانیم."

راحله ممنوعیت رفتن دختران به موسسات تحصیلات عالی توسط طالبان را "تبعیض جنسیتی" خوانده و افزود که هیچ کس نباید مانع تحصیل دختران افغان شود.

او اضافه کرد: "اسلام به ما اجازه داده است که تحصیلات عالی داشته باشیم، این تبعیض جنسیتی است و هیچ کس نباید ما را از تحصیل باز دارد."

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان، "بی حجابی، مسافرت بدون محرم، منکرات و صنوف مختلط دختر و پسر" را از دلایل اصلی تاخیر و توقف تحصیل دختران در پوهنتون‌ها گفته است.

هرچند طالبان ممانعت از آموزش و تحصیل زنان و دختران را موقتی می‌دانند و همواره گفته اند که برای حل این مشکل تلاش می‌کنند، اما نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی از جمله سازمان همکاری اسلامی این اقدام طالبان را محکوم کرده اند.

سازمان همکاری اسلامی ممنوعیت تحصیل زنان و دختران را "مخالف شریعت و سنت‌های اسلام" خواند و از طالبان نیز خواست تا ممنوعیت کار زنان در موسسات خیریه را لغو کنند.

شماری از کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه و بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده تصمیم حکومت طالبان را نیز نکوهش کرده و خواستار تغییر آن شده اند.

تحلیلگران می‌گویند که سازمان همکاری اسلامی از محدودیت‌های طالبان در زمینه تحصیل و کار زنان و دختران در افغانستان نگران است و معتقد است که این موضوع پیام منفی در مورد اسلام به جهان می‌دهد.

دروس بهاری موسسات تحصیلات عالی در افغانستان در حالی آغاز می‌شود که تامس وست، نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان، گفته است که امیدوار نیست دختران افغان بتوانند در سال تعلیمی آینده به مکاتب و دانشگاه‌ها بروند.

وست روز به تاریخ چهارم مارچ (۱۳ حوت) در صحبت با طلوع‌نیوز گفت که تعهد حکومت طالبان مبنی بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران نتیجه‌ نداده است و تاکید کرد که ایالات متحده و جامعه بین‌‌المللی خواهان بازگشایی بی‌‌درنگ مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران افغان است.

آقای وست گفت: "ما وعده‌هایی شنیدیم که آنان به زودی به مکتب باز خواهند گشت. صادقانه بگویم که این وعده‌های آنان تا حال نتیجه نداده است و نیاز به بررسی دارد."

در این حال نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در دیدار با عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان بر بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها بر روی زنان تاکید کرده و گفته است که حکومت این گروه باید مشوره افغان‌های متخصص را بشنوند.

XS
SM
MD
LG