لینک های دسترسی

Breaking News

جزییات افشانشدۀ طرزالعمل مذاکرات صلح دوحه


صدای امریکا به اسنادی دست یافته است که در ۲۱ ماده شیوۀ کاری بحث در مورد اجندای مذاکرات صلح افغانستان را روشن ساخته است.

این ۲۱ ماده هرچند شمار زیاد آن رسوم معمول چون آغاز مجالس با تلاوت قرآن کریم و ختم آن با دعا، برخورد طرف‌های مذاکره کننده با یک‌دیگر یا هم وقفه برای ادای نماز پنج‌گانه را برجسته کرده است، ثمرۀ سه ماه کار نمایندگان دو طرف پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر است.

در این سند آمده است که افزون بر ۲۱ ماده، "مذاکرات بین‌الافغانی" بر توافقنامۀ دوحه که به تاریخ ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان امضا شد، خواست مردم افغانستان برای صلح پایدار و تعهد طرف‌های مذاکره کننده به صلح پایدار استوار خواهد بود.

بر اساس این توافق، ظاهراً خواست طالبان مبنی بر پیشبرد مذاکرات صلح بر اساس توافقنامۀ این گروه با ایالات متحده به کرسی نشسته است. حکومت افغانستان که پافشاری داشت تا اعلامیۀ مشترک میان حکومت ایالات متحده و جمهوری افغانستان و فیصلۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح، اساس برای پیشبرد مذاکرات باشد، ظاهراً بر اساس این سند از این موقف خود عقب نشسته است.

این در حالی است که در توافقنامۀ امریکا-طالبان، حکومت افغانستان طرف نبود و تنها در این سند از طالبان به انجام مذاکرات بین الافغانی تعهد گرفته شده بود.

در این سند از ذکر "هیات جمهوری اسلامی افغانستان" و آنچه طالبان "امارت اسلامی افغانستان" ادعا می‌کنند، خود داری شده و در عوض عبارت طرف‌های مذاکره کننده به کار برده شده است.

هچنین این سند به حفظ محرمیت "اسناد نهایت مهم" و جلوگیری "از افشای هر نوع معلوماتی که مذاکرات را متضرر می‌سازد، تاکید شده است. در یکی دیگر از ماده این سند آمده است: "رسانه‌ها و سایر افرادی که می‌خواهند تحت عناوین مختلف داخل محل مذاکرات شوند، باید از محل برگزاری مذاکرات دور نگه‌داشته شوند."

همچنین در این سند آمده است که آن مسایل که"خلاف دین مبین اسلام و منافع علیای کشور" باشد شامل اجندای بحث ساخته نمی‌شود، اما هیچ گونه وضاحتی داده نشده که کدام مباحث مخالفت با اسلام یا منافع علیای افغانستان پنداشته می‌شود.

نمایندگان طالبان در آغاز تاکید داشتند که مسایل مورد اختلاف در پرتو احکام فقه حنفی حل خواهد شد، اما هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان که در ترکیب آن چند مسلمان شیعه نیز شامل است، از آغازین روز طرح این پیشنهاد استدلال و پافشاری داشت که چنین چیزی می‌تواند به حیث وسیلۀ تبعیض علیه سایر گروه‌های مذهبی استفاده شود.

سند تازه فاش شدۀ مذاکرات صلح دوحه اینبار صراحت داده است که "اگر در جریان مذاکرات در مورد تفسیر نصوص شرعی اختلافی به میان می‌آید، هیات مشترک دو تیم مذاکره کننده آن را فیصله خواهند کرد."

نمایندگان مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در حالی بحث در مورد اجندای مذاکرات صلح را آغاز کرده اند که خشونت‌ها در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان روز چهارشنبه نهم دسمبر (۱۹ قوس) با نشر بیانیه‌ای گفت: "ادامۀ خشونت، به ویژه حملات طالبان، که روند صلح را آسیب می‌رساند باید توقف یابد."

مقام‌های افغان گفته اند که در حملۀ طالبان توسط موتر بم گذاری شده که شام سه شنبه بر یک مرکز نظامی در ولسوالی اندر ولایت غزنی انجام شد، سه منسوب اردوی ملی کشته و دو نظامی دیگر افغان زخمی شده اند.

همچنین مسوولان در ولایت بلخ گفتند که طالبان روز چهارشنبه هفت منسوب پولیس محلی را در مسیر شاهراه جوزجان-بلخ ربوده و سپس به قتل رساندند.

روز دوشنبه، انفجار موتر بم گذاری شده بر مرکز ولسوالی دامان ولایت قندهار سبب زخمی شدن کم از کم ۳۳ نفر شد.

سازمان خیریۀ حمایت از اطفال گفته است که سال ۲۰۲۰ یکی از بدترین سال‌ها برای کودکان افغان بود و بر اساس آمار این سازمان ۱۹۰۰ کودک افغان در این سال در اثر جنگ کشته یا زخمی شدند.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح در دوحه ابراز امیدواری کرده و گفته است که هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بحث‌های جدی را آغاز کرده و موارد مهم مورد بحث را اولویت بندی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG