لینک های دسترسی

Breaking News

نرخ یک دالر در بازار ارز کابل به ۸۵ افغانی کاهش یافت


انجمن صرافان سرای شهزادۀ کابل از کاهش ارزش دالر در برابر افغانی خبر داده و می‌گوید که در حال حاضر یک دالر به ۸۵ افغانی تبادله می‌شود.

عبدالرحمان زیرک، سخنگوی این انجمن روز شنبه ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) به صدای امریکا گفت که پیش از این یک دالر امریکایی به ۸۸ افغانی در سرای شهزاده تبادله می‌شد.

او علاوه کرد: "نرخ افغانی در برابر اسعار خارجی رو به بهبود است. پول افغانی در حال حاضر در بازار کم، اما دالر بسیار زیاد است. بانک مرکزی افغانستان مقدار زیادی دالر را به بازار عرضه کرده است."

آقای زیرک همچنین گفت که در روزهای اخیر ممکن نرخ دالر در برابر افغانی بیشتر از این کاهش یابد.

این در حالی است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، در ماه‌های اخیر ارزش دالر در برابر افغانی به گونه بی‌سابقه افزایش یافت و قیمت یک دالر به بالاتر از ۱۳۰ افغانی رسیده بود.

در هفته‌های گذشته بانک مرکزی افغانستان از لیلام میلیون‌‌ها دالر به هدف حمایت از پول افغانی خبر داده و از صرافان خواسته بود که در داوطلبی آن اشتراک کنند.

اخیراً بانک مرکزی افغانستان از ادامۀ کمک‌های نقدی بشردوستانۀ سازمان ملل متحد برای جلوگیری از بحران بشری در این کشور خبر داده و خواستار توجه جهان در بخش فراهم‌سازی تسهیلات بانکی با این کشور شده است.

این بانک به تاریخ ششم مارچ (۱۵ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که یک بستۀ ۳۲ میلیون دالری از کمک‌های بشردوستانۀ ملل متحد به کابل رسیده و به بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) تحویل داده شد. بانک مرکزی افغانستان افزود که با تشدید بحران بشری در افغانستان، این ۱۷مین بستۀ کمک‌های نقدی ملل متحد به این کشور است.

با آنکه ارزش دالر در برابر افغانی رو به کاهش نهاده است، هنوز هم در نرخ مواد اولیه و نفت در این کشور تغییرات قابل ملاحظه‌ای دیده نشده است.

برخی از باشندگان کابل می‌گویند که هنوز هم قیمت مواد اولیه و دیگر کالاهای مصرفی در این شهر بالا است و بسیاری‌ به دلیل فقر و بیکاری توان خرید آن را ندارند.

برخی از رانندگان تکسی در شهر کابل می‌گویند که در دو روز گذشته، قیمت هر لیتر تیل پترول و دیزل تا پنج افغانی افزایش یافته است.

محمد آغا، یکی از رانندگان به صدای امریکا گفت: "پیش از این یک لیتر تیل پترول، ۷۷ افغانی بود، اما حالا به ۸۲ افغانی رسیده است. تیل دیزل هم ۸۳ افغانی بود و یک لیتر آن در تانک تیل به ۸۸ افغانی به فروش می‌رسد."

پیش از این باشندگان کابل گفته بودند که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان بسیاری مردم شغل شان را از دست داده اند و ادامۀ این وضعیت، مردم را با مشکلات زیاد اقتصادی به ویژه با فقر و تنگ‌دستی مواجه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG